Mensen denken hier nogal verschillend over. Kip wordt meestal niet gegeten door vegetariers. Het is altijd een discussie of je vis nog wel of niet 'mag' eten als je vegetarisch bent. Dot hangt van de persoon zelf af...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is absoluut geen discussie over. Zowel nationaal als internationaal is vastgelegd dat vegetariërs geen vis eten. "There are people who eat fish and mistakenly call themselves 'vegetarian'," http://www.ivu.org/faq/food.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou geloof me, ik heb veel zo'n discussie meegemaakt. Ik wist inderdaad niet dat dat zo vast gelegd was! Maar dat neemt toch echt niet weg dat ieder zijn eigen mening erover blijft houden en er nog vele zijn die van mening zijn dat vegetariers wel vis mogen eten, dit heb ik al vaak mee gemaakt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan wil graag weten wat voor merkwaardige redenering daarvoor gebruikt wordt.
Er zouden dan veel meer "vegetariërs" op de wereld zijn, namelijk zowat heel Volendam en Urk. En alle vissersdorpen over de hele wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Arno, leuk om te lezen op een internationale site (onderaan, even scrollen) Vegetariërs eten dus geen vis, Iriss! Kijk anders ook even op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vegetarisme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi Arno, ik ben zo'n vegetarier die zichzelf "mistakenly" vega noemde, ondanks dat ik slechts bij hoge uitzondering vis at. Die uitzonderingen waren eigenlijk alleen maar als ik bij andere mensen eet, en er iets van gourmetten of BBQ wordt gegeten. Ondertussen blijf ik iets meer op m'n strepen staan, en geef aan dat ik ook liever geen vis eet. Ja, ik ben me er van bewust dat ik daardoor niet 100% principieel was - maar je voelt je als vega al snel iemand die 'moeilijk doet' als je ergens te gast komt :(
"Echte" vegetariërs niet. Maar er zijn wel vegetariërs die wel vis eten. Van kip-etende vegetariërs heb ik nog nooit gehoord, wat niet wil zeggen dat ze niet bestaan natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken iemand die vegetariër is die wel vis en kip eet.
Zij is tegen de Bio-industrie en vissen worden in netten gevangen en dat heeft niet met de Bio-industrie te maken.Zoiets was het.
En ze eet alleen scharrelkippen.(ook geen Bio-industrie.
Ik snap het ook niet precies.
Maar ik begrijp de vraag.
Je hoort dit vaker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb respect voor deze manier van weloverwogen uitkiezen wat je eet, maar dan vind ik dan diegene geen vegetariër is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Laurena
Die persoon mag zich geen vegetariër noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is dan volgens mij eerder gewoon een bewuste eter, ook super! Maar geen vegetariër :)
nee

je hebt diverse soorten vegetariers:

Een pollotariër eet wel (gedomesticeerd) gevogelte (vooral kuikens) maar verder geen vlees of vis.

Pescotarisme Een pescotariër eet geen vlees maar wel vis en andere waterdieren.

Pesco-pollotarisme Een pesco-pollotariër eet alleen geen rood vlees afkomstig van zoogdieren, maar wel gevogelte, vis en andere waterdieren.

Flexitarisme Een flexitariër volgt in hoofdzaak een vegetarisch dieet, maar eet incidenteel vlees en/of vis. Volgens de definitie van milieu-organisatie Natuur & Milieu is een flexitariër iemand die één of meer dagen in de week geen vlees eet.

Toegevoegd na 1 minuut:
vegetariers - "vegetariëres" tussen aanhalingstekens lezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het antwoord is nee, vegetariers eten helemaal geen vlees,
of anders gezegd ze eten geen dieren op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, visetende vegetariërs zijn geen echte vegetariërs. Als ovo-lacto vegetariër leg ik het ook vaak op deze manier uit: Ik geen dode dieren, dus ook geen vis! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel natuurlijk: Ik EET geen dode dieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je maakt een denkfout want eieren en melk zijn afkomstig van levende dieren. Zij hoeven ervoor niet te sterven. Gelatine probeer ik wel zoveel mogelijk te vermijden.
Veganisten gebruiken helemaal geen dierlijke produkten. Ze dragen ook geen leren schoenen enz.
Een vegetariër eet per definitie geen dieren.
Iemand die wel vis eet is geen echte vegetariër. Desalniettemin wordt hij of zij wel vaak zo genoemd door zijn of haar omgeving vanwege het niet eten van vlees. De reden dat iemand (geen echte vegetariër dus) geen vlees eet, maar wel vis is dat hij of zij vindt dat koeien, geiten, schapen, kippen etc, erg slecht behandeld worden. Deze dieren leven hun hele leven als consumptieproduct en in ellende. Van vissen vinden zij dat deze redenatie niet geldt.

Met dank aan Oeroeboeroe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoor ook regelmatig van mensen die wel vis eten omdat die niet zo slecht behandeld zouden worden als vee. Erg vreemd, want vis heeft veel meer te lijden dan vee, ze worden veel zwaarder mishandeld. De discussie over onverdoofd slachten is een lachertje vergeleken met de methodes waarmee vissen gedood worden.
Een deel van de vissen leeft wel vóór de vangst vrolijk en vrij, maar een deel leeft ook in systemen die niet onderdoen voor de bioindustrie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat wordt vaak over het hoofd gezien! Ik was dit jaar aan de Spaanse kust, in Galicië. Daar zag ik een hele batterij silo's staan waarin vis wordt gehouden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,zo'n vegetariër ken ik ook.
Zij is tegen de Bio-industrie(= wreed)
Maar eet wel vis(geen Bio-industrie ) en ook kip(scharrelkip)
Er zijn dus verschillende soorten vegetariër's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dus géén vegetariër! Zie het antwoord hierboven. Maar dat wist je waarschijnlijk al.
Internationaal is vastgelegd dat mensen die vis eten geen vegetariër zijn. Hetzelfde geldt natuurlijk voor kip of welk ander dier dan ook (zeefruit, mosselen, oesters, insecten).

"There are people who eat fish and mistakenly call themselves 'vegetarian',"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, vegetariërs eten geen dode dieren. Iemand die geen vlees eet van zoogdieren maar wel van vogels en vissen noemt men een Pesco-pollotariër. Voor andere (mede door mij genoemde) diëten zie onderstaande link.

Toegevoegd na 3 minuten:
Pesco-pollotarisme is een dieet, waarbij er niet helemaal voldaan wordt aan de definitie van vegetarisme (geen vlees, gevogelte, vis of schaaldieren), omdat er nog wel gevogelte, vis en schaaldieren gegeten worden. Bij pesco-pollotarisme wordt er alleen geen rood vlees gegeten. Soms wordt ook gezegd dat er geen zoogdieren gegeten worden. Een pesco-pollotariër is een semi-vegetariër en dus geen echte vegetariër.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn mensen die zichzelf vegetariër noemen en die wel vis en/of gevogelte eten inderdaad. Dat is dikke onzin. Als je vegetariër bent betekend dat dat je helemaal geen vlees eet, dus ook geen vis of gevogelte.
Als echte vegetariër zijnde moet je, door dit misverstand, helaas goed nagaan of het echt vegetarisch is bij een restaurant.