Vraag over vegetarisme:

Ik heb vandaag besloten vegetarier te worden. Nouja, op mijn manier dan:
Ik ben van plan op alleen één avond van de week vlees te eten.
Draag ik hiermee bij aan de vegetariers en het minder vlees eten, of kan ik net zo goed geen vegetarier zijn?

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik doe het omdat ik weet dat ik het nooit volhoud om helemaal géén vlees te eten, maar wel iets wil doen. En wat mij ook zeker stimuleert is dat het heel goed voor je is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf ook vegetarier en ik vind het alleen al een plus waard dat je erover nadenkt, dat zouden meer mensen moeten doen.
Kimath
13 jaar geleden
hartstikke goed van je, vlees minderen is altijd goed :)
Kimath
13 jaar geleden
@robm: een paar mensen in mijn familie zijn vegetarisch, maar die zien er altijd super uit hoor. Als je goed geïnformeerd bent over voeding kun je perfect alles binnen krijgen wat je nodig hebt, ook al eet je geen vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, rob, dan heb je mij (en al die andere vegetariërs die je niet opvallen) nooit gezien. Hollands glorie, en helaas, het enige dat mij er ongezond uit doet zien is dat ik wat overgewicht heb. De bleke vegetariërs zijn degenen die opvallen. De rest van ons lijken nét gewone mensen.
Kimath
13 jaar geleden
haha, het zijn inderdaad net mensen :P Ik eet thuis wat de pot schaft, meestal is dat met vlees, maar ik vraag zelf wel eens om een vegetarische maaltijd. Of ik maak het zelf, met lekker veel groente, heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed idee, Linda!
6 van de 7 dagen vegetarisch levert een enorme bijdrage, dat heeft zeker zin!
Je kan jezelf wel beter parttime vegetarier of vleesverminderaar noemen, om verwarring te voorkomen.
Veel succes en plezier met je nieuwe keuze! @Robm: het is maar een heel klein deel van de vegetariers die er bleek of ongezond uit ziet hoor, de meeste vegetariers zien er heel normaal uit.
rose
13 jaar geleden
@Robm: En bleke vleeseters, dan?

Het beste antwoord

Goed bezig met consuminderen, alle kleine beetjes helpen voor ons allemaal!
Je bent pas een vegetarier als je nooit vlees eet. Je valt dus in de 'part-time' categorie door af en toe eens (weinig) vlees te eten. En als je het dan soms graag eet, zal je er ook veel meer van genieten!
Een mens kan goed zonder vlees. Je kan zoveel mooie gerechten op tafel toveren met eenvoudige ingredienten, en dan hoeft het helemaal niet altijd met kaas of eieren (daar zit ook een behoorlijke grote bio-industrie achter), maar met noten, zaden, peulvruchten en granen kan je ook goed aan de benodigde eiwitten komen. Als je zo af en toe een supplement vitamine B slikt kom je helemaal niks tekort, maar dit zal je niet missen als je dus heel soms een vleesproduct eet.
Succes, geniet van je voedsel en wellicht bevalt het zo goed dat je steeds minder vlees-behoefte gaat krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

alle beetjes helpen,
ik begon ook zo.
af en toe een beetje vlees eten.
maar ik kreeg er steeds minder behoefte aan en sinds 4 maanden ben ik volledig Pescotariër (ik eet dus wel (gedwongen door mijn moeder) vis. ei en zuivel producten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al eet je maar 1x per half jaar een stukje vlees, dat maakt je nog geen vegetariër. Een vegetarier eet helemaal geen vlees of vis!!

Maar het kan natuurlijk helemaal geen kwaad om vlees te minderen. Sterker nog, het is beter voor je gezondheid, voor het milieu en voor dierenwelzijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is prima om minder vlees te eten. Wist je dat de vleesproductie een van de grootste veroorzakers zijn van CO2 uitstoot? Bovendien gaat er een hoop dierenleed vooraf aan de "kiloknallers".

Let er wel op dat je het ijzer, vitamine B en eiwit uit vlees vervangt. IJzer zit in brood, granen, groente, peulvruchten, eieren en andere vleesvervangers. Het ijzer uit deze plantaardige producten wordt beter in het lichaam opgenomen als het samen met een vitamine-C-rijk product (groente, fruit of sap met vitamine C) wordt gegeten.

B-vitamines komen voor in brood, graanproducten, peulvruchten, melk en melkproducten, kaas en ei. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Voor de vegetariër zijn daarom melk(-producten), kaas en ei belangrijke bronnen voor deze vitamine. Als er minder dierlijke producten worden gegeten, wordt het moeilijker om voldoende vitamine B12 binnen te krijgen.

In een gevarieerde vegetarische voeding met genoeg brood, graanproducten, peulvruchten, ei en vleesvervangers zitten ruim voldoende eiwitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Vegetarier zijn is niet alleen geen vlees eten, het is ook een soort cultuur of gedachte die erbij hoort: geen enkel dier pijn willen doen. Het is heel goed om minder vlees te gaan eten maar vegetarier zijn gaat nog een stapje verder denk ik. Het is misschien goed om het op te bouwen, steeds minder vlees eten. Of je blijft gewoon dit doen, dat helpt alle lieve kleine diertjes op de wereld ook ;D.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Wat een bullshit! Vegetariër ben je als je geen vlees eet, punt uit. Ik ben zelf vegetariër geworden om de oerbossen te sparen, had niets met medelijden met dieren te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het motto van de Nederlandse Vegetariersbond is : Eerbied voor al wat leeft.
Het is beslist géén bullshit, wat zuurkooltaart schrijft : een vegetarier zal op een bepaalde, zorgvuldige manier met de levende wezens en de aarde omgaan.
Vóór die tijd éét je vegetarisch, maar ben je nog geen vegetarier, al kan je jezelf zo noemen, natuurlijk.....
rose
13 jaar geleden
Dat is toch je reinste sectarisme! Als ik geen vlees eet ben ik vegetariër, daar heeft geen bond wat mee te maken. 'Halt mich bitte die Marxisten vom leibe!" (Karl Marx)
rose
13 jaar geleden
Ik eet trouwens ook geen zuurkooltaart.
rose
13 jaar geleden
Van de site van de Bond: 'Veel vegetariërs eten vegetarisch omdat ze het lekker vinden of omdat ze niet van vlees, of vis houden. Er zijn echter nog talrijke andere argumenten aan te voeren voor een vegetarisch voedingspatroon. '
rose
13 jaar geleden
Kijk eens wat voor redenen men er op na houdt: http://www.vegetariers.nl/vegetarisme.aspx
rose
13 jaar geleden
correctie: sectarisme = sektarisme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uhm... En wat geeft je (nieuwsgierig) het idee dat de Nederlandse Vegetariërsbond alle vegetariërs vertegenwoordigt? Ik ben gewoon vegetariër. Daar heb ik geen 'eerbied voor alles dat leeft' ausweis voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten we in ieder geval vaststellen dat The International Vegetarian Union de definitie van het vegetarisme bepaalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Rose , niemand hier zegt dat je zuurkooltaart moet eten en ten tweede is dit mijn mening en als het niet je jouwe is dan heb je pech en dan zet je jouw mening hier onder zónder iemands anders mening af te kraken:
vrijheid van meningsuiting, weet je nog?
rose
13 jaar geleden
Vrijheid van meningsuiting betekent het recht om te zeggen wat je vindt. Het betekent niet dat je dan vrij van kritiek blijft... @Arno: Waarom?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anders kan iemand zeggen dat hij vegetariër is door alleen rood vlees te eten. Of dat viseters ook vegetariërs zijn.
rose
13 jaar geleden
Het is een woord met een betekenis. Meer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is "diabetes" ook.
rose
13 jaar geleden
Ja, en?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Arno: nee, laten we dat niet vaststellen. De betekenis van een woord wordt niet bepaald door een bond of union.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden dat ik vegetarier ben is omdat ik het gewoon vies vind om een dier dat geleefd heeft op te eten,
Ik vind het geen fijn idee om iets te eten waar aderen en organen enzo tussen heeft gezeten.
En het is niet dat je dood gaat zonder vlees, ik vind dat er meer aadacht zou moeten zijn voor vegetariers omdat het gezonder is, je minder kans hebt op kanker en andere ziektes en beter voor de bossen.
Waarom doe je het? om het veganisme te steunen of voor jezelf.
Het eten van minder vlees is opzich al goed voor je lichaam, het eten van helemaal geen vlees vind ik persoonlijk niet goed voor je lichaam. In vlees zitten nl. ook stoffen die je lichaam nodig heeft. Je kan natuurlijk ook als je vlees haalt, het halen bij een echte slager of een boer, dan weet je dat je goed vlees eet.
Als je het doet om het veganisme te steunen dan moet je helemaal geen vlees meer eten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan ben je een flinke vleesminderaar. Als je dan die keer dat je vlees eet, zorgt dat je goed vlees eet - scharrel, of nog beter: biologisch, dan kun je je al een stuk beter voelen wat betreft je bijdrage.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat helpt absoluut! Zelfs als je één dag in de week geen vlees eet, maakt dat al uit. Ieder dier dat niet gedood hoeft te worden voor jouw consumptie, is er één.

En voordat er mensen zeggen dat het beest al is geslacht: het is een kwestie van vraag en aanbod, als er minder vlees wordt gekocht, wordt er minder geproduceerd. Wat betekent dat er minder dierenleed en minder milieuschade is.

Een 'hypocriete' (sommige mensen zullen je zo noemen) parttime vegetariër maakt nog altijd meer verschil dan een 'eerlijke' vleeseter die nooit zijn biefstukje laat staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
beter inconsistent goed, dan consistent fout
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, als ze 1 dag geen vlees eet zal dat geen effect heben op het aantal dieren dat die dag gedood word
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je eet dieren sowieso niet op de dag dat ze gedood worden. En het gaat om het verschil in totaal: ieder biefstukje of karbonaatje minder is er één.
Je wordt gewoon flexitariër. Roep dan niet luid van de daken dat je vegetariër bent, want dan nemen ze je niet serieus.
En uiteindelijk, als je vertrouwen hebt in je keuze kan je volledig vegetariër (geen vlees, geen vis) worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
grappige woordspeling.
Ik ben 11 jaar geleden begonnen met 1 dag in de week geen vlees eten, om het kappen van oerbossen te helpen verminderen, en was na twee maanden 'over', d.w.z dat ik helemaal geen vlees meer at.

Ik ben geen 'echte' vegetariër, omdat ik enkele keren per jaar vis eet, vrijwel altijd uit 'convenience', bij gelegenheden waar aan vegetarisme niet is gedacht.

Wat ook precies je beweegreden is, aan welke 'vegetarisch doel' je ook wilt meewerken, alle kleine beetjes helpen en zes van de zeven dagen is niet eens een klein beetje! Er hoeven minder dieren geslacht, minder dierenleed dus, en er hoeft minder landbouwgrond te worden bijgekapt.

Overweeg ook eens om dan die ene keer in de week het wat duurdere "scharrelvlees", of bio-dynamisch vlees te eten.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed advies in je laatste alinea. Als extra tip: zoek eens uit wat de verschillende keurmerken precies betekenen per diersoort. Zo wordt een niet-scharrel Greenfields-koe vele malen beter behandeld dan een scharrelkip.
rose
13 jaar geleden
Goeie tip, Suzy, ik hou dat soort dingen zelf niet meer bij nu ik geen vlees meer eet en ben van dergelijke verschillen niet zo op de hoogte. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om te onderzoeken wat je zo doorgaans eigenlijk eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent een pescotarier net als ik ;)
Je moet natuurlijk zelf weten hoe je het wilt inkleden, maar om het even zwart/wit te zien. Als je een hamburger wilt eten van een koe...of dat het er dan zeven zijn of één, die koe zal toch eerst afgemaakt moeten worden. Als je dan echt iets wilt doen, wordt dan lid van een goed doel waarin je bijv. zwerfdieren steunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
52 dagen per jaar geen vlees telt toch echt wel mee hoor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke, maar dan ben je nog geen vegetariër!
rose
13 jaar geleden
Ja. Maar da's een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk over vegetarisme valt zoveel te zeggen en daarover lopen de meningen zoveel uiteen, dat het ook geen nut heeft om er over te discussieren. Ieder zijn mening. Ik bel zelf 7 jaar vegetariër geweest, waarvan 2 jaar veganist. Ik moest toen om gezondheidsredenen ook weer vlees gaan eten en dierlijke producten tot me gaan nemen en daar had iedereen ook een mening over. En dat vind ik prima, het gaat er uiteindelijk om of je je er zelf prettig bij voelt, toch??
Ik vind het goed! Alles beetjes helpen! Beter iets dan niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed besluit! Daarmee ben je technisch natuurlijk geen vegetariër, maar je bent wel hartstikke goed bezig! Zeker doen!