Nee tuurlijk niet dat mag je gewoon afslaan als je het gewoon netjes zegt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee het is niet onbeleefd , maar mensen stellen het wel meer op prijs als je toch iets neemt .
Het gaat niet zo zeer om het drinken zelf , maar meer om het samen drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor helemaal niet! Als jij het op een vriendelijke manier afwijst zal niemand daar iets over zeggen. Er zijn wel meer mensen die genoeg hebben gedronken hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik vind dat helemaal niet onbeleefd. Je gaat je toch niet iets drinken als je geen dorst hebt? Dadelijk ben je nog misselijk ook.

Je kunt iets zeggen van: "Hartelijk bedankt voor uw aanbod, maar ik heb eigenlijk niet zo een dorst."
of
"Ik heb op het moment geen dorst. Toch bedankt."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak is drinken een sociaal gebeuren, en niet alleen om je dorst te lessen. Dacht je dat alle mensen in de kroeg verschrikkelijke dorst hebben?
Onbeleefd is het niet, maar het is beter om het wel te doen. Het komt wat beter over. Je hoeft trouwens niet altijd dorst te hebben om een drankje te pakken. Je kan er de hele avond nog over doen als je wilt. En tijdens het eten krijg je toch meer zin om wat te drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker niet!
Onderbouw het alleen beleefd en voorkomend met: Dank u, ik stel het zeer op prijs maar....., nu even niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is wel een beetje onbeleefd. Het gaat in dit geval niet om dorst hebben of niet. Het gaat erom dat iemand jou een drankje aanbiedt. Dat is een teken van hoffelijkheid. Het drankje accepteren betekent dat je zijn/haar hoffelijkheid accepteert en waardeert. Of je het drankje nu wel of niet opdrinkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, het is een vraag en een vraag kun je accepteren of afslaan, zeker als je op dat moment nergens trek in hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het eigenlijk best onbeleefd. Dat is net zoiets als zeggen: "nee dank je, ik heb nu niet zoveel zin in een groet." Het aannemen van dat drankje is namelijk net zo goed onderdeel van sociaal gedrag als het beantwoorden van een groet.

Trouwens, sinds wanneer heeft het aannemen van een drankje überhaupt vooral te maken met dorst?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
en al is het misschien niet heeeel onbeleefd, Het is zeker WEL beleefd om het wel aan te nemen.
Ja, het is onbeleefd, het is net zoiets als wat mij een keer overkwam, mijn nieuwe buurvrouw een bosje bloemen uit de tuin aanbieden en dan te horen krijgen, "nee dankjewel ik heb net bloemen gekocht".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
nou ja zeg :o +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar dat is wel heel erg zeg. Leuk contact zal dat zijn met je buuf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hihi, ik vind dat ook wel heel erg cru... stiekem ook wel een beetje grappig, had graag jouw gezicht willen zien op dat moment.. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het contact met die buurvrouw bleef 12 jaar afstandelijk.
Het leuke was dat mijn dochter erbij was en net in de puber leeftijd was en die siste me toe, "ze heeft zeker maar 1 vaasje", om dan je gezicht in de plooi te houden......heel moeilijk. Toen we terug liepen naar huis hebben we gegierd van het lachen!
Als je aangeeft dat het heel aardig/lief is aangeboden, maar dat je echt even niets hoeft, kan je zo'n drankje gewoon afslaan.

Soms zijn er mensen die je moeilijk zoiets kan weigeren, omdat ze het zo enorm lief aanbieden. Dan kan je hem toch laten serveren en dan een nipje ervan nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het niet accepteren van een gift is niet beleefd.
Het betreft hier echter een rondje van de zaak.
Dat is een niet aan een persoon gerichte geste.
Je moet dit dus niet vergelijken met iemand die je een drankje aanbiedt, dat zou je beter niet weigeren, wel kun je vragen om een alcoholvrije consumptie ivm. autorijden of andere reden.
Het niet aannemen/ meedoen aan het rondje van de zaak hoef je niet te beargumenteren, slechts vriendelijk weigeren zou voldoende zijn.
Dus is het onderscheid tussen een persoonlijk gerichte geste of een algemene geste essentieel.
Op een receptie krijg je voortdurend een rondje, daar sla je ook rustig over.
Het rondje van de zaak ligt ongeveer in dezelfde orde volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bastaovum is de eerste die onderscheidt maakt tussen cadeautje en een drankje van het huis. Dat kan in sommige gevallen ongelegen komen en daar hoef je niemand mee te beledigen maar beargumenteer het wel in de trend van, bedankt maar dat gaan we niet meer redden want... Of als het om alcohol gaat en meestal wordt er nog zoiets gezegd als, willen jullie nog een biertje of een wijntje o.i.d. dan kun je altijd nog roepen dat je nog moet rijden, wordt ook geaccepteerd. Er hartelijk voor bedanken en melden dat je die tegoed houdt want je komt de volgende keer zeker terug omdat je de service zo waardeert is ook een hele goeie want feitelijk is het de aanbieder daarom te doen. Wees hoffelijk en complimenteus en er is niets aan de hand, zij blij, jij blij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dat is onbeleefd.
als je gewoon geen dorst heb
neem je een klein nipje.
probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op het station worden vaak nieuwe drankjes in blik ópen aangeboden
ik vroeg eens om een ongeopend blikje
dat mocht niet ,dus liet ik het staan