We moeten bij eten op ons zoutgebruik letten. Op elk voedingsetiket staat: natrium. Maar zout is toch NaCl??

Staat de hoeveelheid Na gelijk aan de adh zout?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
De pest is, dat ongeveer overal zout in zit. En suiker. Hartstikke slecht voor de volksgezondheid. We eten heel wat troep in ons leven. Het beste is zoveel mogelijk onverpakt voer eten en naar 'echte' en goede winkels gaan, zoals de (goede) bakker, de groenteboer en minder naar de supermarkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@snuffel: groenteboer? Op de losse groente zit in de supermarkt toch geen zout?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je minder zout wilt gebruiken als je zelf kookt, kan je LoSalt gebruiken. Daar is 2/3 van de natrium vervangen door kalium, wat beter is voor je lichaam. Je krijgt dan dus maar 1/3 van de hoeveelheid natrium binnen, terwijl je wel gewoon lekker zout door je eten kan gooien.

Antwoorden (3)

Nee, dat is niet gelijk aan elkaar. Het advies is om maximaal 6 gram zout binnen te krijgen per dag. Dat staat gelijk aan 2,4 gram natrium.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor natrium kennen we geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Men gaat er vanuit dat een inname van 500 mg natrium (1,5 gram keukenzout) per dag voldoende is om het lichaam te voorzien van zijn natriumbehoefte.

Er wordt aangeraden niet meer dan 2,4 gram natrium (6 gram keukenzout) per dag tot zich te nemen. Dit ter voorkoming van een te hoge bloeddruk, maar als je beperk zout moet gebruiken, moet de uiteraard minder zijn.

Alhoewel natrium in veel voedingsmiddelen wel te vinden is, zijn belangrijke bronnen van natrium o.a. keukenzout (natriumchloride), kaas, spek, gerookte ham, brood en boter.

In kant-en-klaar maaltijden is vaak veel zout/natrium toegevoegd. Voedingsmiddelen die geen bewerkingen hebben ondergaan zoals bijvoorbeeld: fruit, verse groente, vlees, vis, eieren en melk bevatten over het algemeen weinig natrium.

Dus als je op je zoutgebruik moet letten, kun je beter zo min mogelijk kant-en-klaar maaltijden gebruiken, en minder zout aan het eten toevoegen. Je kunt het eten smaak geven door het gebruik van (verse) kruiden.

Voor meer informatie: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je krijgt inderdaad bij veel producten al natrium binnen. Ik weet wel dat gewoon keukenzout niet echt goed voor je is omdat het geraffineerd zou zijn.
Beter is om zeezout te kopen of dat "oerzout". Daar zitten wel nog de mineralen enz. in die je niet vind in het gewone zout waar vooral jodium in zit.