Wat voor kaas zit er in naturel smeerkaas?

Het schijnt dat smeerkaas van gesmolten kaas gemaakt wordt, maar wat voor kaas dan? Het smaakt niet echt naar gesmolten kaas

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh nee? Ze smelten de kazen hoor! https://www.youtube.com/watch?v=oBF_tLejyjw (In het filmpje: zeer oude dubbelbelegen kazen)
Ritsuka
7 jaar geleden
ik heb een tijdje bij een kasfabriek gewerkt. Onze afgekeurde kazen gingen naar de smeerkaas fabriek. Afgekeurd op het oog, dat de korst niet mooi was etc, dan koopt de consument het niet als het in de winkel ligt, maar het is om te eten nog prima.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de reacties, die reclame ken ik nog wel inderdaad, maar ik dacht dat het creatieve vrijheid was :)

Het beste antwoord

Smeerkaas wordt doorgaans gemaakt van gewone Noord-Hollandse kaas.
Door de bereiding verandert de smaak.

Smeerkaas is een vorm van smeltkaas. Smeltkaas is uitgevonden door een Nederlander (Eyssen).
Het handige was dat mislukte, misvormde, beschadigde of bevuilde kaas door de smeltkaasbereiding toch nog gebruikt kon worden. Naast het feit dat het langer houdbaar én goed smeerbaar was.
Kaas wordt schoongemaakt -> korsten worden verwijderd -> verontreiniging wordt weggesneden -> overgebleven deel wordt vermalen -> water + smeltzouten + melkpoeder + eventuele smaakstoffen worden toegevoegd.
De smeltzouten (fosfaatzouten) zijn om een chemische reactie tot stand te brengen, ze zorgen ervoor dat het eiwit en vet uit de kaas verbonden kan worden met water, en dit zorgt ervoor dat de kaas smeerbaar blijft na het afkoelen. Het geheel wordt verhit waarbij de kaas smelt en door de hoge temperatuur is de smeltkaas meteen ook gepasteuriseerd. Vanaf een bepaald vochtgehalte mag smeltkaas de naam smeerkaas krijgen.
SimonV