Is suiker verslavend?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
7 jaar geleden
heb je het idee dat je moeite hebt met het matigen van suiker?
Cryofiel
7 jaar geleden
Het is verslavend in de zin dat wij een genetische voorkeur hebben voor zoet voedsel. Vroeger was die voorkeur nuttig. Nu niet meer. Nu suiker in overvloed beschikbaar is, is die voorkeur zelfs nadelig.
Amadea
7 jaar geleden
Het is gebleken dat kinderen die geen suiker krijgen daar ook geen behoefte aan hebben. Maar zodra ze aan zoete voedingswaren zijn gegaan kunnen ze niet meer zónder. En hoe graag de ouders het ook zouden willen, ze kunnen niet voorkómen dat de kinderen ergens snoep krijgen. Dus er is wel degelijk een effect waardoor je er in zekere zin aan vast blijft zitten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben verslaafd aan cakejes. :D
Die dingen zitten ook vol van suiker, ik denk dat je overal wel verslaafd aan kan raken, in ieder geval wanneer je er blij van wordt, want dan wil je lichaam er het liefst meer van. Ooit iemand gezien met een verslaving aan spruitjes?

Antwoorden (5)

Er zitten stoffeb in die je gelukkig läat voelen, en je krijgt snel veel energie. Daardoor zou het verslavend kunnen zijn, net als chocola.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Suiker zorgt ook voor het vrijgeven van dopamine in de hersenen. Wel in mindere mate dan drugs. Maar suiker stimuleert de aanmaak van dopamine zoals vrijwel geen andere voeding dat doet.

Suiker veroorzaakt een korte high. Er gaat voor een ‘suikerjunkie’ niets boven een donut of glas frisdrank. Een continue zoektocht naar de volgende ‘zoete happy high’.

Is suiker verslavend?

En dit beloningssysteem wordt niet alleen geactiveerd door voeding. Sociale activiteiten, seks en drugs zijn maar een paar voorbeelden die het beloningssysteem activeren.

Maar wanneer het beloningssysteem continu geactiveerd wordt, starten er een reeks ongelukkige gebeurtenissen. Het verliezen van de controle, hunkering en een verhoogde tolerantie voor suiker.

Laten we nog even terug gaan naar die hap van iets zoets. Die bereikt via je maag je darmen.

En wat denk je?

Daar zitten ook suiker receptoren. Het zijn geen smaakpapillen maar ze sturen wel signalen naar je hersenen dat je vol zit. En dat je lichaam meer insuline moet aanmaken om de extra suiker die je eet te verwerken.

Dopamine speelt een belangrijke rol is ons beloningssysteem. Het is een belangrijke chemische neurotransmitter. Dat wil zeggen dat dopamine ervoor zorgt dat zenuwen met elkaar kunnen communiceren.

Er zitten veel dopamine-receptoren in de voorhersenen. Maar ze zijn niet gelijkmatig verdeeld. Bepaalde gebieden bevatten dichte groepen met receptoren. Je zou dit een soort ‘dopamine hotspots’ kunnen noemen. Deze zijn onderdeel van ons beloningssysteem.
fremar
7 jaar geleden
Suiker heeft geen lichamelijk verslavende effecten, zoals bepaalde drugs hebben.
Je lichaam heeft zelfs suiker nodig, je hersenen lopen op glucose.

Het kan geestelijk wel erg verleidelijk zijn, maar als je het jezelf niet verbied en zorgt voor voldoende volwaardige voiding, heb je er vaak al minder trek in.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er word de laatste tijd vaak beweerd dat je van suiker dik word. Maar dit is niet waar, je word te dik van een overschot aan kcal, dit kan uit elke energiebron zijn (koolhydraten, eiwitten, vetten).
Suiker is wel iets wat in combinatie met vet uitnodigd om veel van te eten.
Ritsuka
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zeer slechte bronnen, vooral die 1e en 2e.
Je lichaam kan volledig zonder suiker (tafelsuiker) het kan zelfs bijna volledig zonder suikers (koolhydraten) 1500 kcal low fat valt minder af dan 1800 low carb. (1500 low carb valt nog meer af)
Calories aren't the whole story—but they do matter.
https://www.atkins.com/how-it-works/atkins-blogs/colette-heimowitz/the-calorie-conundrum
http://energiekevrouwenacademie.nl/insuline-het-hormoon-dat-je-vet-stevig-vasthoudt/
Er wordt wel eens beweerd dat suiker even verslavend is als drugs. Suiker activeert net als drugs, vet, maar ook mooie muziek of sporten, het beloningscentrum in je hersenen. Het zorgt voor afgifte van de stof dopamine, dat een prettig gevoel geeft. Maar in tegenstelling tot bij het stoppen van alcohol of drugs gebruik krijg je bij het stoppen met suiker geen onthoudingsverschijnselen en is er niet steeds meer nodig om hetzelfde prettige gevoel te ervaren. Van verslaving aan de stof suiker kun je dus niet spreken. Wel is het zo dat we beloond worden met een prettig gevoel als we eten, waardoor we gemotiveerd zijn om te eten. In een omgeving waarin het niet moeilijk is om aan eten te komen leidt dat soms tot meer eten dan gezond voor ons is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja. Dat is wetenschappelijk bewezen. Fabrikanten steken een goede smaak in suiker en steken suiker overal in, waardoor je het heel lekker gaat vinden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook als je probeert te stoppen met suiker, zal dat de eerste weken aanvoelen als de hel. Dat bewijst hoe erg een lichaam aan suiker verhangen kan zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Bron?