Ik heb zalm met listeria besmetting gekocht, de zalm heb ik bewaard. heb ik juridisch gezien recht op een schadevergoeding?

Ik ben erg ziek geworden en aangezien mensen zelfs aan een besmetting sterven wil ik juridische stappen ondernemen. hoe kan ik dit het beste aanpakken? zal ik deze zalm zelf bij een laboratorium moeten laten testen om juridisch sterk te staan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
7 jaar geleden
is het zalm waarvan in het nieuws is geweest dat het besmet zou zijn?
Computoon
7 jaar geleden
Bewijs lijkt me lastig te leveren.
@ hoe ga je achteraf bewijzen dat je ziek bent geworden van de zalm en niet van iets anders? (Zijn er meer mensen die andere dingen hebben gegeten maar ook die zalm en die ook ziek zijn geworden? Dan is het al iets aannemelijker te maken).
@ hoe weet je dat de zalm met die bacterie besmet is, zonder dat deze is onderzocht? Weet je nog wat je nog meer hebt gegeten? Weet je dat het andere voedsel en drinken niet besmet was?
@ ds zalm is bewaard. Hoe ga je aantonen dat er geen externe factoren zijn geweest waardoor de zalm "nu" mogelijk in een slechtere conditie is dan toen je 'm consumeerde?
.M.i. had je eerst jezelf moeten laten onderzoeken om de mogelijke bron van het ziekzijn te localiseren. Als de oorzaak daarvan een bacterie was die alleen in de zalm aanwezig is, dan heb je iets. Maar de zalm gaat door het.bewaren ook in kwaliteit achteruit.
Volgens mij sta je op dit moment juridisch niet sterk.

Antwoorden (1)

In Nederland worden jaarlijks vijfenveertig tot zestig personen ziek als gevolg van het eten van met de de darmbacterie listeria besmette zalm. Zo'n twintig van hen overlijden daar zelfs aan. Listeria kan de voedselinfectie listeriose veroorzaken en is vooral schadelijk voor ouderen, mensen met een verminderde weerstand en zwangere vrouwen.

Als zo'n voedselinfectie ervoor heeft gezorgd dat jij voor langere tijd ziek was, dan heeft het jou letselschade gebracht. De leverancier van de zalm kun je daarvoor aansprakelijk stellen en mogelijk heb je recht op een schadevergoeding. Waaruit die kan bestaan is sterk afhankelijk van jouw persoonlijke situatie en de ernst van de gevolgen van de voedselvergiftiging.

Je kunt het beste een letselschadespecialist inschakelen om voor jou een vergoeding voor immateriële schade en smartengeld te claimen. De meeste kans op succes heb je als er meer mensen door zalm van dezelfde leverancier ziek zijn geworden en ook claimen. Want dan kan er een strafrechtelijke vervolging in gang worden gezet.
Amadea