Augurken en komkommers. Rauwe (winter)wortel en even geblancheerde bloemkool (zonder dipsaus uiteraard).
Amadea
7 jaar geleden
Hoewel tegen-intuïtief: Vlees, en eigenlijk elke ander voedingsmiddel dat veel eiwit bevat (zoals ei). Eiwit verzadigt namelijk beter dan wat dan ook.

Sla, augurk, komkommer etc verzadigt niet, maar vult alleen maar: Het geeft een kortdurend vol gevoel maar als je maag leeg is heb je weer honger.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Moet ik tegenspreken @tinus1969! Groente vult wel, ligt er aan hoe en wat je eet. Het vult anders dan brood/rijst/pasta en ook anders dan vlees, dat klopt wel , maar je kunt niet zeggen dat het niet bevredigend vult.
tinus1969
7 jaar geleden
@jodokus52; het klopt dat groente VULT; maar groente VERZADIGT niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969 Je zegt "groente verzadigt niet".
Ik zeg "groente vult bevredigend". Het verschil is misschien gewenning.
Als je gewend bent kleine hoeveelheden groente te eten en veel vlees/eiwit-rijk voedsel, kan het daaraan liggen. ...kortdurend vol gevoel ... als je maag leeg is...

Dat geldt natuurlijk ook voor een lege maag na vlees consumptie, ik denk ook aan de hoeveelheid. Wij eten tegenwoordig niet meer de zgn. 80gram vlees, maar vaak het dubbele of (veel) meer. Dat bevredigt dan meer, ja. Ik denk echt dat het aan gewenning ligt. Zo niet, dan kun je ook nog peulvruchten gecombineerd met MEER groente eten om een grotere bevrediging te bereiken.
tinus1969
7 jaar geleden
@jodokus52. het verschil is niet 'gewenning', maar een totaal andere reactie. Als je maag leeg is na vleesconsumptie, heb je namelijk toch geen honger.
Groentes, vanwege de vezels. En je kunt er grote volumes van eten, waardoor je voor je gevoel veel eet.
Liever niet te veel suikerrijke groente zoals wortel.
En natuurlijk voldoende variëren, en ook andere dingen naast de groente eten op een dag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Naast groente vullen eiwitten ook goed, en die heb je nodig om je spieren te behouden tijdens kcal tekort.

Toegevoegd na 32 minuten:
Bonen en peulvruchten zijn trouwens ook goed, en kun je in veel verschillende gerechten verwerken.
Ritsuka
7 jaar geleden
Ik heb het vanavond weer gegeten : eigen gemaakte soep met verse groente er in.

Nee niet soepgroente , die je in de winkel koopt, dat is een noodsprong. Wat je beter kunt doen is met een paar bouillonblokjes een pannetje soep maken en daar in een paar uien kleingesneden doen en ook gewoon > groente <

Ik had in de koelkast een 'vergeten' bloemkool in de koelkast liggen, nou dat is dan duidelijk! Je snijdt er roosjes af en het blad kun je gelijk mee nemen, klein snijden en in een vergiet alles schoon spoelen. Daarna in de pan met soep en op klein vuur een tijdje laten staan.

Heerlijk: het vult en is gezond > je kunt dit een paar keer per week met allerlei groenten (worteltjes , prei , boontjes) doen. Niet te klein snijden, je moet nog wat te kauwen hebben, dat werkt ook weer bevredigender, en ook niet te lang koken! het moet NIET zacht worden.

Probeer het maar , lekker en effectief!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik vergeet helemaal mijn dagelijkse rauwkost : schaaltje met klein gesneden rode paprika met ui of komkommer met tomaat of stengels bleekselderij . Wat je maar lekker vindt , als het maar rauw is en goed kauwen , dat is de helft.