mag een banaan in de fruitschaal bij ander fruit liggen ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.7K
Erna55
7 jaar geleden
Je hebt blijkbaar een idee dat er iets gebeurd met de banaan...
Want om welke reden zou het niet mogen ?

Antwoorden (1)

Ja hoor, gewoon op de fruitschaal met een appel, druiven, peer en wat je maar wilt. Geen probleem.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je hebt misschien iets gehoord "de klok en de klepel" en je weet het niet meer precies?!
Je kunt onrijp fruit sneller laten rijpen door bijvoorbeeld een (overrijpe) banaan te gebruiken.

Uit de bron:
De bekende truc uit grootmoeders keuken werkt echt: als je onrijp fruit samen met een rijpe banaan in een plastic zak stopt en deze goed afsluit, is al het fruit binnen twee dagen klaar om te eten. In elk geval komt het er een stuk zoeter en sappiger uit dan wanneer je het aan de lucht op de fruitschaal laat rijpen.

Goed gasje
Dat komt omdat rijpende bananen veel etheen produceren. Dit gas zet vruchten aan tot een versnelde rijping. Althans, de vruchten die voor dit gas gevoelig zijn. Klein fruit, zoals aardbeien, frambozen en kersen, reageert nauwelijks op het gas. Maar appels, peren, nectarines, perziken, mango’s, avocado’s en ander groot fruit doen dat juist wel (en bananen zelf ook). Ook werkt het goed bij tomaten en komkommers. Overigens produceren appels ook veel etheen, dus bij gebrek aan bananen kun je onrijp fruit ook in een zak met appels stoppen.

Toegevoegd na 6 minuten:
>Ook kun je een banaan zelf sneller laten rijpen.

Soms heb je gewoon een rijpe banaan nodig, of het nu voor in een bepaald recept is, of omdat je ontzettend veel trek hebt in een zoet, romig hapje. Wat de reden ook is, er zijn een paar manieren om het rijpingsproces te versnellen. De papieren zak is het beste voor bananen die je zo wilt eten, terwijl de oven perfect werkt voor bananen die je in een recept gaat verwerken. Lees verder om te zien hoe je het op beide manieren doet! (uit de bron)

Toegevoegd na 8 minuten:
Uit de 3e bron:
Hoe kun je keihard fruit sneller laten rijpen?
Sander Becker − 30/07/07, 00:00
Geen zin om een week te wachten totdat die keiharde peer, kiwi of nectarine eetbaar is? Stop hem dan met een banaan in een zak, en binnen twee dagen is hij heerlijk zoet en sappig.

Het is een bekende tip uit grootmoeders keuken. En hij werkt echt. Rijpende bananen produceren namelijk veel etheen. Dit gas zet vruchten aan tot een versnelde rijping.