Kauwgom wordt in een fabriek gemaakt van gom, dat is het sap van bepaalde bomen. In ongeveer 20 soorten bomen in het oerwoud zit gom waar kauwgom van gemaakt wordt. Met een mes wordt er een snee in de bast van de boom gemaakt. Uit die snee stroomt de gom.

Eerst gaat de gom in een smeltmachine, de gom wordt warm gemaakt en smelt. Er wordt suiker en/of zoetstof, smaak- en kleurstoffen aan de gom toegevoegd. Nadat alles goed gemengd en gekneed is wordt er een lang lint van gemaakt.

Het kauwgomlint gaat door een walsmachine die alles plat stampt en er kleine stukjes van maakt. Er komt nog een mooi, glimmend laagje om de kauwgompjes heen en dan ze worden ingepakt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Maar tegenwoordig is die gom synthetisch. Je kauwt dus eigenlijk op een stukje schuimrubber...

De gom gaat in een mengmachine. Er gaat kleurstof en smaakstof bij.Terwijl het mengsel draait, wordt er vloeibare glucose bij gegoten. Dat is een soort suiker. De vloeibare glucose houdt de gom zacht. Dan gaat er dextrose bij, nog een zoetstof. In twintig minuten wordt
alles goed door elkaar gemengd. Door het mengen wordt de pasta ook warm, zodat alle ingrediënten samensmelten.

Het mengsel dat eruit ziet als brooddeeg is nu klaar. De volgende bewerking vindt plaats in een machine die het mengsel door een smalle tuit perst. Zo wordt de dikke homp deeg uitgerold tot
dunne repen. Deze slierten worden later in hapklare stukjes gesneden.

Door het persen wordt de kauwgom warm. Als het nu verpakt zou worden, zou de kauwgom aan het papiertje vastplakken. Daarom gaat het eerst naar een koelmachine. Daar blijft de kauwgom een kwartier in liggen, bij 3 tot 7 graden Celsius. Daar is de kauwgom klaar voor de volgende bewerking: snijden en verpakken. Dat gebeurt in één machine, in een fractie van een seconde. Deze machine maakt 900 stukjes kauwgom per minuut. En de laatste stap is het inpakken.
Amadea
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op de smeltafdeling worden de juiste ingrediënten bij elkaar gedaan. Dit zijn o.a. gom en was. Deze gombasis is in elke soort kauwgom hetzelfde. De verschillende ingrediënten komen in het juiste hoeveelheden in grote smeltmachines. De massa wordt verhit tot een temperatuur tussen de 80 en 130 graden Celsius. De hete kauwgom basis heeft een uiterlijk van een dikke siroop. Als de gombasis is afgekoeld ontstaat er een vaste basis. Elke dag wordt er zo’n 9.000 kilo gombasis gemaakt. Daarna worden anderen ingrediënten erdoor heen gekneed, in de kneedmachines.Dan wordt de kauwgom op de volgende afdeling in stukjes gesneden en voorzien van een knapperig laagje. In de hete lucht wordt het laatste laagje gedroogd. De kauwgom glimt dan nog niet. De kauwgom wordt in een pan gedaan die draait rond en de kauwgom krijgt dan een glanslaagje zodat de kauwgom er mooi uitziet. De kauwgom is dan klaar om verpakt te worden. Dit gebeurt op de inpakafdeling. Er zijn twee soorten van inpakken je hebt dragees en je hebt stripkauwgom.
fremar