Waar kun je wrongel kopen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
21.5K
SimonV
9 jaar geleden
Je zou een kaasspeciaalzaak kunnen vragen of ze 'm voor je kunnen bestellen.

Antwoorden (3)

Bij de kaasboerderij, als ze het al verkopen.
jc54
9 jaar geleden
Als het al te koop is dan op een kaasboerderij. Zoek er een bij jou in de buurt.

Melkveehouderijen die geen kaas maken geven hun melk onbewerkt mee met de melkwagen dus die maken geen wrongel.

Wrongel moet snel worden verwerkt tot kaas omdat het geen bescherming heeft tegen bederf (het is niet gekookt of gezouten). Daarom mag het wellicht niet eens verkocht of vervoerd worden gezien de strenge regelgeving mbt zuivel. Kaasboerderijen gebruiken het zelf.

Je kunt wel zelf wrongel maken van verse melk. Als je naar een boerderij gaat kun je dat vast wel krijgen - hoewel ook dat misschien niet officieel toegestaan is-, inclusief de andere benodigdheden voor het wrongel maken (zuursel, stremsel).

Mocht het je doel zijn om eens kaas te maken dan kun je misschien beter vragen of je eens mag helpen op een kaasboerderij.
9 jaar geleden
Dat kun je zelf wel maken.
Koop verse volle melk gewoon in de winkel.
Breng de melk op temperatuur, voeg daar het stremsel/zuursel en zout aan toe.
Als ik het goed heb (ik heb op een kaasmakerij gewerkt vroeger) heb je na 1 uur wrongel en wei.
Dat gooi je in een gieter om de wei er af te laten lopen en hou je de wrongel over.
Hier heb je een link waar je die stremsel kunt kopen en ze zullen er ook wel boeken over hebben.

http://www.zelfkaasmaken.nl/bereidingsproducten.html?gclid=CKnt2e6Lob4CFZMQtAodYU8AQQ

Dan kun je kiezen of je zachte of harde kaas wil maken van die wrongel.

Toegevoegd na 1 dag:
http://kaasboerderijschellach.nl/NL/Kaas-maken/