Ja, praktisch elk vlees wordt super mals als je het bij lage temperatuur in de oven braadt. Bij 50 graden C. wordt het bindweefsel van het vlees omgezet in collageen; dat betekent dat het begint mals en gaar te worden. Boven de 65 graden C.gaan de bacteriën dood en 75 Graden C. is de veilige manier temperatuur voor kip en varken. Maar boven de 80 Graden C. gaan de celmembranen kapot en loopt het vocht uit het vlees. Weg sap-weg smaak!
Conclusie; vlees moet je garen tussen de 65 en 80 graden C. Kalfsvlees zelfs op 70 graden C. Dan kan je rustig een dik stuk de hele dag in de oven laten staan, maar als het eruit komt is het om te zuigen.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
He he eindelijk iemand die begrijpt hoe je vlees moet garen!! Chapeau!

Andere antwoorden (9)

nee het meeste vlees word alleen maar droger als je het te lang braad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is vooral afhankelijk van de kok en de methode gebruikt bij het bereiden. Als je bv een compleet varken 8-12 uur laat draaien aan een spit boven een niet te heet kolenvuur krijg je vlees dat letterlijk uit elkaar valt zo mals. En het karbonaadje dat je daar vanaf snijdt is veel malser dan die uit de pan bij oma. Echter, als je een stukje biefstuk een uur in de oven legt in een schaaltje met wat olie wordt het zo taai als een schoenzool.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan speciale hamers om vlees malser te maken. Voor het bakken er even flik op slaan. Helpt ook tegen stress.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan het vlees.

Biefstuk wordt alleen maar taaier naar mate je het langer braadt, zo ook met karbonaadjes, kipfilet, worstjes enz.

Maar runderlapjes, riblapjes, sucadelapjes enz. worden malser naar mate je het langer braadt/suddert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt sterk af van de structuur van het vlees. Sommige soorten worden steeds malser naarmate ze langer worden verhit, anderen weer taaier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt ervan af wat voor vlees je gebruikt. Rundvlees bv wordt alleen maar lekkerder van lang sudderen, vooral als je nog wat extra zuur als azijn of citroensap toevoegt (niet te veel).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als er veel vette stukjes in zitten wel! dat maakt het juist lekkerder, zoals sucade lapjes(draadjesvlees) of harst karbonaadjes niet te verwarren met haas karbonaadjes ook varkenskoontjes zijn heeeeeerlijk mals na een uurtje of anderhalf! smul ze! ps koop ze liever biologisch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik een keer bij de slager stond vroeg een vrouw die naast me stond hoe ze het beste haar biefstuk kon klaarmaken.
En toen zei de slager tegen haar dat als ze de biefstuk had gebraden (niet te lang) ze hem vervolgens 20/30seconde in de magnetron moes doen, want zo zou die lekker mals worden.
(geen idee of het werkt ik eet geen bief, maar misschien is het idee om eens uit te proberen =).)

succes en smakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het braad wordt het krokanter en harder