ik heb een flink stuk lamsvlees gekocht ongeveer 600 gr daar wil ik een stoofpotje van maken zonder veel poespas maar toch lekker wie weet iets

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Lamscurry. Heerlijk.

Zie onderstaand recept. Kardemom kan je ook weglaten.
Lamsvlees is best duur, dus een goed recept waard.

# Ingrediënten 500 gr lamsvlees (schouder, nek)
# 1 grote uiUi
# 2 teentjes knoflookKnoflook
# 1 appelAppel
# 1 banaan
# 2 el. kerriepoeder (hot)
# 1 tl kurkuma
# enkele kardemomkapsels
# 1 tl. garam massala
# snuifje chilipoeder
# peperPeper
# zoutZout
# 2 kopjes basmati rijst
# 3 el. volle yoghurt
# bosje bieslookBieslook
# een beetje boter of margarine

Bereiding
Snijd het lamsvlees in kleine blokjes.
Pel de ui en de knoflook en hak ze grof.
Schil de appel en snijd hem in stukjes .
Pel de banaan en snijd ze in schijfjes.
Bak het vlees aan alle kanten mooi bruin in hete boter of margarine.
Roer de kerrie, de kurkuma en de kardemomzaadjes erdoor, laat even meestoven en voeg de gehakte ui en knoflook toe.
Laat 3 minuten stoven en giet er water bij tot het vlees net onderstaat.
Laat 50 minuten koken, met het deksel op de pan op een zacht vuurtje.
Voeg de schijfjes banaan, de stukjes appel en de garam massala toe.
Kruid met chilipoeder, peper en zout en laat nog 15 minuten stoven.
Zet ondertussen de gespoelde rijst op met een beetje zout en dubbel zoveel water, breng hem aan de kook, zet het deksel op de pan en laat nog 15 minuten koken op een heel zacht vuur, zonder het deksel te lichten.
Zet het vuur af en roer de yoghurt door de saus.
Breng eventueel nog op smaak .
Dien op met droog gekookte rijst en bestrooi de lamscurry met gehakte bieslook .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Turkse lamsstoofpot

600 gram lamsvlees
1 grote aubergines
4 grote tomaten
3 grote aardappelen
2 grote preien
1 courgettes
zout, versgemalen peper
1 groene paprika's
2 teentjes knoflook
rozemarijntakjes
basilicum
5 takjes peterselie
2 eetlepels olijfolie

Snijd het vlees in blokken.

Snijd de aubergines in plakken , doe het in een vergiet en strooi er wat zout overheen. Laat het even staan.

Pel de tomaten en snijd ze in dunne plakken.
Schil de aardappelen en snijd ze in dunne plakken.
Maak de preien en de courgettes schoon en snijd ze dun.

Snij de paprika in dunne reepjes.

Laat de olie heet worden in een braadpan en schroei het vlees snel dicht. Knijp de knoflook uit boven het vlees en strooi er wat zout en vers gemalen peper over. Voeg als laatste de rozemarijn, peterselie en basilicum toe.

Haal het vlees uit de pan en doe het in een ovenschotel.
Spoel de aubergineplakken onder de koude kraan en laat leg ze op een keukenrol. Leg de aubergine en andere groenten over het vlees en als laatste bovenlaag de plakjes aardappel.

Strooi er nog een beetje zout en peper overheen.
Leg een paar klontjes boter over over de schotel en laat het in 30 tot 40 minuten gaar worden in de oven op 200 graden.

Lekker met Turks brood en een tzajiki.