Weet iemand hoe dit moet?

er is een turkse neprijst
de naam is DURU of BULGUR
moet je die koken of in water laten wellen of zwellen?
op de verpakking staat er een andere taal
ik hoor dat het goed is voor mensen die geen suiker mogen dus diabetes.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.7K

Het beste antwoord

Dat is geen neprijst, maar gekookte tarwe.

De bereiding is als volgt:

Controleer de bulgur op steentjes en spoel in hem af in een zeef. Laat goed uitlekken.

Smelt een klontje boter in de pan en bak zachtjes de afgespoelde bulgur, tot het glazig wordt. Doe er dan zoveel bouillon bij tot het net onder staat. Zet het vuur hoog tot het begint te koken en draai dan het vuur heel zacht en laat de bulgur met de deksel op de pan zachtjes gaar stomen. Beter om een vlamverdeler te gebruiken.

Na ongeveer een kwartier is de bulgur gaar. Laat even uitdampen en roer het dan los. Je kunt er groente en vlees bij eten.

Je kunt ook stukjes tomaat een uitje of kip door de bulgur doen tijdens de bereiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Doe het in een kom, kook water in een waterkoker en giet het eroverheen tot het goed nat is. Goed omroeren en dan met een theedoek eroverheen 20 min. laten staan.De bulguris goedgerezen als de korrels los zijn, doe er anders nog wat water bij en nog even wachten De korrels moeten in elk geval zacht zijn en licht opgezwollen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Neem een niet te kleine kom want de bulgur zet uit. Op deze manier kan je er goed een bulgur salade van maken.
amc
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
In feite doe je het zo als met couscous.
Er zijn diverse grofheden Bulgur (gestoomde tarwe). Als vervanger voor rijst moet je Bulgur voor Pilav nemen, het is de meest grove variant. De fijnere lijken meer op couscous.

Ik bak altijd een beetje knoflook en gesneden uienringen heel zacht in olijfolie tot de ui glazig is, dan de bulgur erbij en even meebakken/omscheppen (halve minuut of zo). Dan een halve liter (voor 2 pers) groentebouillon erbij, nog één keer omscheppen en een kwartier op heel laag vuur laten staan met de deksel op de pan. Aan het eind een blikje kikkererwten, geroosterde pijnboompitten en een handje gesneden platte peterselie erdoor en je bent klaar met je bulgur. Niet te lang laten garen, want dan wordt het klef.

Je hebt dan een basis waar je van alles bij kunt ete, recepten zijn te vinden op internet.
paulus811