Zegt de uiterste verkoopdatum per definitie iets over bederfelijkheid?

Typisch voor de hongerige student op zondag > ik heb hier twee kaasrondo's liggen die over hun uiterste verkoopdatum zijn (de 19e). Omdat ik niets aan de burgers zie of ruik zou ik toch willen proberen ze te eten... kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.2K

Het beste antwoord

Nee, dat zegt niks behalve dat je toch iets moet oppassen voor je je tanden erin zet! Kijk goed of je geen schimmel ziet, en ruik eraan. Als je denkt dat het goed is, neem dan een klein hapje. Als dat goed smaakt, dan kan je veel dingen nog gewoon opeten.
Er zijn producten die heel lang goed blijven, honing gaat nooit 'kapot' en ingeblikte producten kunnen ook nog jarenlang goed blijven. Gedroogde producten blijven ook heel lang goed.
Er moet vanwege de wetgeving gewoon een uiterste verkoopdatum op voedsel staan.
Eet je kaasrondo's dus maar gewoon als je denkt dat ze nog goed ruiken en smaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De "uiterste verkoopdatum" zegt alleen iets over de laatste datum waarop iets in de winkel verkocht kan worden. Daarna moet je natuurlijk ook nog wel een paar dagen de tijd hebben om het te consumeren (thuis dus). De "ten minste houdbaar tot" datum geeft aan tot wanneer je iets in ieder geval kunt gebruiken (thuis dus).
Beide data zijn garantiedata, dus tot die datum is het in ieder geval goed. Dat wil niet zeggen dat het na die datum meteen bedorven is. Zeker als je verder een behoorlijke weerstand hebt (en als student neem ik aan dat je dat hebt) en het er verder niet bedorven uitziet of ruikt zou ik het gewoon proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij betreft, ja hoor, als ik honger had zou ik ze ook opeten. Reken maar dat je evenveel voor als tegenstanders krijgt op deze vraag.
Ik zeg Ja
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent vooringenomen, anneliez
anneliez
13 jaar geleden
nee hoor, ik ken dit soort discussies;) maar ik kan deze keer wel eens ongelijk hebben, afwachten dus
Uiterste verkoopdatum heeft betrekking op de kwaliteit van de versnapering. D.w.z. vanaf de 19-de wordt de smaak niet meet gegarandeerd. Of hij bedorven is, ruik je wel. Als je niets ruikt, en er zit geen vlees in, dan kan je ze redelijk veilig opeten. Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eten kan je ze altijd. Of je er ziek van wordt is een tweede. Even je zintuigen gebruiken zoals hoe zien ze er uit, hoe ruiken ze en hoe smaken ze en je kan het antwoord vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De term "uiterste verkoopdatum" geeft de dag aan waarop het artikel nog in de winkel mag liggen. Mits goed bewaard is het vaak nog wel één tot enkele dagen daarna voor consumptie geschikt. Je kunt de kaasrondo"s dus gewoon nog eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zolang er geen schimmel op is kun je het eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij kan je schimmel ook eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je ze vaker hebt gegeten en je weet hoe ze ruiken,geen probleem