Kun je iets wat ingevroren is geweest en een week in de koelkast heeft gelegen nog eten?

IK heb vorige week twee bakjes mora gehaktballetjes in saté gekocht. Onverwachts at ik iets anders, het heeft een week in de koelkast gelegen (is niet open geweest). Kan ik dat vanavond nog eten?
Er staat niets op de verpakking hierover. Alleen:
THT 2011, mits ingevroren tot -18 graden. Je zou zeggen dat dit kan maar doordat er niets op staat durf ik het niet meer te eten. Wie o wie?

Toegevoegd na 1 uur:
Of je belt gewoon even met Mora consumentenservice en krijgt als antwoord dat ingevroren producten niet langer dan 48 uur na ontdooien opgegeten mag worden! Maar bedankt allemaal voor jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
12.1K

Het beste antwoord

Ik ben er ook voorstander van.Ik ben 20 jaar kok geweest en geleerd hoe snel bacterie groeien,nou je wilt het niet weten brrrrr

Toegevoegd na 3 minuten:
1 bacterie vermeerderd zich met 1 en dan heb je er 2 en dan 2 keer 2 dan 4 keer 4 enz enz en in 1 uur tijd gebeurd dat met duizende laat staan 1 week.
Ik praat nu over rauw vlees .Bij gekookt of gegaard vlees gaat het langzamer maar sneller dan je denkt.
Wij mogen van de keuringsdienst van waren vlees niet langer dan twee a drie dagen bewaren,daarna moest het weg gegooid worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
uiteraard praat ik over aangebroken verpakking.
Deze is dicht maar toch ben ik er nog steeds geen voorstander van waarom risico nemen voor die paar euro?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat kan in principe geen kwaad. Een koelkast koelt zaken tot een temperatuur waaronder vel bederf bacterien zich niet meer snel vermenigvuldigen. Zeker een dichte verpakking moet goed zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk 't wel. Gewoon warm maken en eens goed kijken naar de kleur en de geur. Een beetje proeven. Ziet het er na opwarmen slecht uit, of ruikt of smaakt het slecht, gooi het dan gewoon weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er echt een beetje mee oppassen. Van vlees dat niet meer goed is, kun je goed ziek worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je had gelijk, +1
Als het niet bol staat kan het altijd. Eten in blik of in gesealde verpakkingen zijn onder beschermende atmosfeer verpakt. Over het algemeen zijn ze langer houdbaar dan de datum die erop staat maar wettelijk moet er een datum opstaan. Dit staat ook omschreven in de voedsel en waren wet. Als eten aangetast wordt ontstaan er gassen en die zorgen ervoor dat deksels of verpakkingen bolgaan staan. Pas als dat het geval is kan je het beter niet meer eten. Wel wordt aangeraden het voedsel dan echt goed te verwarmen voor het gebruik. In dit geval is het vlees al gaar en dus het risico op bederf nog een stap minder.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb jaren in de blikverpakkingen in het lab gewerkt en vaak genoeg testpacks gedaan en beoordeeld. En reken maar dat tonijn in tomatensaus uit blik wat 2 jaar over datum is nog net zo lekker smaakt. Ook tomatensoep in gesealde verpakking was na een jaar over datum nog niets mis mee. En op alles wat zo getest werd bij ons werden ook testen gedaan of consumptie nog mogelijk was zonder schade voor de gezondheid te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het dicht in de koelkast gelegen heeft en het heeft bij openen geen verschijnselen van bederf, kun je het rustig gebruiken.
Wel goed doorkoken/bakken, zodat ook de kern flink heet is geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlees kan je niet langer dan drie dagen in de frigo bewaren. Daarna is het risicovol om het nog op te eten.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 maar bij Mora zeggen ze 48 uur!