Hoe moet ik een ijzeren pan gebruiken/ inbranden?

Heb het wel gedaan, maar toch blijft het vaak aanbakken. Heb ik iets verkeerd gedaan? Ik was de pan alleen af met heet water en vet m regelmatig in met olie.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hoe kan ik hem het beste inbranden? Volgens het boekje moest de pan donkerder kleuren (zwart???) maar dit gebeurde ook al niet. Moest aardappelschillen met veel zout bakken in de pan.

Toegevoegd na 1 dag:
het is gelukt, alleen plakt het nog een beetje in het midden dus waarschijnlijk nog niet lang genoeg op laten staan en beetje teveel olie. Maar verder is het gelukt, ik ga hem vanavond gebruiken om te kijken hoe het nu gaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
10.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je met inbranden ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben benieuwd!

Het beste antwoord

Gebruik een hittebestendige oliesoort, zoals kokosolie om een gietijzeren of plaatstalen pan in te branden en doe dat een keer of drie achter elkaar na afkoelen van de pan. Probeer de eerste paar keer koolhydraten te vermijden en bak er spek en dergelijke voedingsmiddelen in. Laat altijd het vet eerst heet worden voordat je er voedingsmiddelen in deponeert. Afspoelen met warm water doe ik ook. Uiteraard nooit zeep erin of erger, in de afwasmachine. Als die zelfgemaakte anti-aanbaklaag wat sleets wordt kun je het kunstje met inbranden gewoon herhalen. Als je ze goed behandelt worden ijzeren pannen alleen maar beter in de loop van de tijd.

Toegevoegd na 1 dag:
Voor de volledigheid; gietijzer brand ik in de oven in. Dan kun je wat makkelijker zowel de binnen- als de buitenkant behandelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat er met het inbranden iets verkeerd is gegaan. Je kunt hem nog een keer inbranden en dan kijken of die het beter doet. Als je met een ijzeren pan bakt, hou dan een hogere temperatuur aan als een gewone pan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het duurt heel lang voordat een gietijzeren pan echt heet is. Zet de pan nogmaals op het vuur en zet het vuur hoog. Wacht een minuut of 10 en doe er dan een druppel water op. Als deze echt in een fractie van een seconde verdampt, dan is hij goed ingebrand.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst moet je het fijne laagje machineolie die de fabriek ter bescherming heeft aangebracht verwijderen met een afwassponsje, heet water en een afwasmiddel. Droog de pan grondig met keukenpapier.
Giet enkele druppels arachideolie in de pan, wrijf die uit over de hele binnenkant en zet de pan op middelhoog vuur
gedurende 10 min. Laat de pan nu afkoelen en veeg met keukenpapier door de pan. het papier zal nu min of meer donkerder kleuren. Herhaal deze hele procedure nog 2-3 keer of tot het papier niet meer kleurt.
De olie moet in het gietijzer branden als het ware, dan heb je een soort natuurlijke antiaanbaklaag.
Als je hem weer gaat gebruiken nieuwe olie verhitten en lekker bakken!Het duurt even voor gietijzer heet is, maar als hij eenmaal heet is, houdt hij de warmte goed vast en
kun je het gas wat lager draaien, anders verbrandt de inhoud.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik vooral bij een gietijzeren pan liever iets meer dan een paar druppels olie... En vergeet de buitenkant niet want die roest net zo hard als de binnenkant zonder behandeling. Verder goeie tips, waarvoor een plus! (was zelf het verwijderen van fabrieksvet enigszins vergeten omdat ik dat wat voor de hand liggend vond)
amc
13 jaar geleden
Bedankt voor je plus keesvi.Ik bedoel natuurlijk niet letterlijk een paar druppels want die giet je niet.het was maar om aan te geven dat je er geen laag in moet gieten. Als het maar genoeg is om de hele binenkant mee te bedekken. Goed dat je erop wijst. Ik bak zelf graag met gietijzeren pannen, want je eten blijft er ook zo lekker lang warm in. Ik heb echter nog nooit de buitenkant ingevet. Ik was altijd bang met vuur direct op olie. Ik heb nl. ook een echte wokbrander op mijn gasstel. Gaat de buitenkant er dan niet verbrand uitzien? Mijn pannen zien er nog steeds goed uit en ze krijgen de tijd niet om te roesten,want ik gebruik ze bijna dagelijks. Je zou echter gelijk kunnen hebben als ze wekenlang ongebruikt in de kast zouden staan en je ze nooit grondig afdroogt denk ik.