Als je maizena wilt vervangen door aardappelmeel of allesbinder kun je dan dezelfde hoeveelheid gebruiken?

Stel je bent 40 gram maizena nodig. Kun je dit dan gewoon vervangen door 40 gram aardappelmeel of allesbinder, of moet je dan andere hoeveelheden gebruiken?

Toegevoegd na 10 minuten:
Het is voor een recept en ben echt een bepaalde hoeveelheid/verhouding nodig. De reden dat ik de maizena wil vervangen door aardappelmeel of allesbinder is omdat het met maizena wat troebeler en daarom onaantrekkelijker uitziet. Ik heb ergens gelezen dat aardappelmeel of allesbinder helderder van kleur is, vandaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
58.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardappelmeel wordt na verhitting glazig, dus helderder.
Volgens de uitleg van Jelle kun je dezelfde hoeveelheid aardappelmeel gebruiken als maizena. Dan zou ik dat proberen.

Antwoorden (4)

Ik zou gewoon tijdens het klaarmaken steeds een beetje toevoegen. Ikzelf gebruik altijd allesbinder en dat gaat pas indikken als het aan de kook komt. Hoeveel ik erbij doe qua gewicht weet ik niet, dat gaat altijd op behoefte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maizena is fijn gezeefd,maismeel,verkrijgbaar als wit poeder.Het wordt veel gebruikt als bindmiddel in soepen,sauzen en nagerechten.Maismeel wordt in combinatie met een andere bleomsoort,zoals boekweitemeel of rijstemeel,ook gebruikt voor het bakken van brood.Custard is maizena waaraan een gele kleurstof en vanille is toegevoegd.Het wordt gebruikt om sauzen en nagerechten te bereiden.Het kan in dezelfde verhoudingen vervangen worden als maizena.
Vervangingen voor maizena:
1 eetl maizena= 1 eetl aardappelmeel;dit bindt echter lijmachtig en is daarom vaak niet geschikt.
1 eetl maizena= 1 1/2 eetl bloem,1 1/2 eetl boekweitemeel,1 eetl glutenvrije bloem(speciaal bestemd voor het glutenvrije dieet)
1 eetl rijstemeel=1/2 eetl aardappelmeel,of maizena;echter alleen voor kleine hoeveelheden zoals in soepen en sauzen en niet voor brood,gebak en koekjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is waar dat je een helderdere binding krijgt in een saus wanneer je aardappelzetmeel gebruikt. Met maizena wordt de saus ondoorzichtig, je kunt dat dan ook het best voor witte sauzen gebruiken of in elk geval iets dat niet hoeft te glanzen en mat mag zijn. Met aardappelzetmeel bindt het ook sneller. Het begint al te binden bij 60-65 graden C. Neem je maizena dan bindt het pas bij 72-74 graden C.
De hoeveelheden zullen ong. hetzelfde zijn, bij allesbinder zal je meer nodig hebben. Ik zou met iets minder beginnen en als het nog td dun is wat erbij doen , tot je de gewenste dikte hebt. Beter iets te weinig dan teveel, want je kunt het er niet uithalen, wel erbij doen.:)
amc
13 jaar geleden
ik heb even opgezocht en het maakt niet zoveel uit