Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat doe ik met restjes rijst en aardappel?

Ik ben nogal een "gulle koker". Als ik rijst en aardappelen kook, kook ik altijd teveel. Overgebleven sauzen kan ik invriezen, maar wat doe ik met de overgebleven rijst en aardappelen. En pasta.
Weet iemand een lekker recept om die bijv. de volgende dag te verwerken? Of andere recepten voor overgebleven voedsel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
5.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wat ui en paprika in een hapjespan.
Beetje katenspek, ham, spekjes of andere vleeswaar.
Wanneer gaar de rijst erbij.
Lekker omscheppen, lepel sambal erbij, beetje ketjap.
Kruidenrekje in de buurt houden (chili, paprika, laos, sereh).
Et Voilá.

Mijn (Indische) moeder noemt dit nasi belazerd.
Te belazerd om je druk te maken of moeite te doen.
Lekker van wat je nog in huis hebt een pan nasi maken.

Met de kerst deden we vaak aan gourmetten.
Er bleef altijd wel over, maar het vlees maakten wij dan toch gaar in een pannetje of op de bakplaat.
Na de kerst lekker het overgebleven vlees opbakken met wat kruiden in een hapjespan/wok.
De stukken paprika en gesneden uien erbij.
Hopseflops een beetje sambal en ketjap.
Rijst erbij en lekker ronscheppen.
(overgebleven rijst kan makkelijk een à twee dagen bewaard worden in de koelkast -> eerst laten afkoelen).
Dat noemen wij (nog steeds) husselepot.
Alles bij elkaar 'filkkeren' (pardon my french) en er een lekker hapje van maken.

Deze twee suggesties zijn gebasseerd op rijst en niet zozeer op aardappel (al kan je met de laatste een lekkere salade maken).
Voordeel van het bakken van de nasi (met groenten en vlees) is dat het daarna veel beter te behapstukken is wanneer het na invriezing weer wordt ontdooid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nasi belazerd! Ik ga het uitproberen. Dank!

Andere antwoorden (7)