Wat doe ik met restjes rijst en aardappel?

Ik ben nogal een "gulle koker". Als ik rijst en aardappelen kook, kook ik altijd teveel. Overgebleven sauzen kan ik invriezen, maar wat doe ik met de overgebleven rijst en aardappelen. En pasta.
Weet iemand een lekker recept om die bijv. de volgende dag te verwerken? Of andere recepten voor overgebleven voedsel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
5.1K

Het beste antwoord

Wat ui en paprika in een hapjespan.
Beetje katenspek, ham, spekjes of andere vleeswaar.
Wanneer gaar de rijst erbij.
Lekker omscheppen, lepel sambal erbij, beetje ketjap.
Kruidenrekje in de buurt houden (chili, paprika, laos, sereh).
Et Voilá.

Mijn (Indische) moeder noemt dit nasi belazerd.
Te belazerd om je druk te maken of moeite te doen.
Lekker van wat je nog in huis hebt een pan nasi maken.

Met de kerst deden we vaak aan gourmetten.
Er bleef altijd wel over, maar het vlees maakten wij dan toch gaar in een pannetje of op de bakplaat.
Na de kerst lekker het overgebleven vlees opbakken met wat kruiden in een hapjespan/wok.
De stukken paprika en gesneden uien erbij.
Hopseflops een beetje sambal en ketjap.
Rijst erbij en lekker ronscheppen.
(overgebleven rijst kan makkelijk een à twee dagen bewaard worden in de koelkast -> eerst laten afkoelen).
Dat noemen wij (nog steeds) husselepot.
Alles bij elkaar 'filkkeren' (pardon my french) en er een lekker hapje van maken.

Deze twee suggesties zijn gebasseerd op rijst en niet zozeer op aardappel (al kan je met de laatste een lekkere salade maken).
Voordeel van het bakken van de nasi (met groenten en vlees) is dat het daarna veel beter te behapstukken is wanneer het na invriezing weer wordt ontdooid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nasi belazerd! Ik ga het uitproberen. Dank!

Andere antwoorden (7)

Ik vries anders ook regelmatig rijst in, is prima te doen.
Ik eet heel regelmatig rijst. Vaak kook ik 1x een grote pan en doe dan verschillende verpakkingen in de vriezer, zodat ik ze per stuk kan ontdooien. Is geen probleem.

Van pasta kun je trouwens makkelijke en lekkere pasta-salade maken. Dat kun je net zo moeilijk maken als je zelf wilt. Ik gooi er doorgaans kaasblokjes, hamblokjes, paprika, komkommer en wat tuinkruiden sla-dressing door.
Prima maaltijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als voorbeeld een recept met aardappelen EN rijst:
http://www.smulweb.nl/1012464/koken/recept/Panvis
Of het lekker is weet ik niet.. :)
Maar bij Smulweb.nl kun je bij "uitgebreid recepten zoeken" meerdere ingrediënten invullen. Ik heb al heel wat leuke recepten op deze site gevonden. Vooral als je nog een paar dingen overhebt van andere maaltijden, is deze site erg praktisch. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weggooien dan maar en de volgende keer ietsje minder gul koken. Of meteen voor twee dagen koken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de aardappelskun je rösti koekjes maken.Even in de frituur of pan voorbakken, en dan invriezen.Of fijnprakken,
een eitje en een beetje room er doorheen,paneren en invriezen.Dan heb je lekkere aardappelkroketjes.Van de rijst kun je rijstepap maken.Met melk opkoken,binden met een beetje custardpoeder,wat boter toevoegen en in bakjes storten.Kun je ook invriezen. Opdienen met bruine suiker, of bessensap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''Wat doe ik met restjes rijst en aardappel?''....opeten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahaha
Met restjes kun je nog zoveel lekkere dingen maken, zonde om weg te gooien!

Aardappel: zeer geschikt om op te bakken de volgende dag. Zelf maak ik er vaak een lekkere salade van. Meestal met een blikje vis (tonijn/zalm) maar op internet moeten nog genoeg andere recepten staan.

Rijst/pasta: hier kun je ook prima salades van maken. Overigens kun je rijst erg goed invriezen. Of maak van de overgebleven rijst een lekkere pan nasi; http://www.smulweb.nl/1122953/koken/recept/Gebakken-rijst-met-kip-en-scampi-garnalen

Brood: erg lekker om met oud brood een broodpudding te maken. Heel simpel en succes verzekerd. Op internet staan tal van variaties.

Deze site heeft overigens leuke tips voor restjes in het algemeen: http://recept.e-gezondheid.be/recepten-restjes/recepten-per-type-39-267

Succes en eet lekker ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel!
Met pasta kun je niet zoveel, dat wordt een kleffe boel.
Aardappels kun je goed opbakken, maar dat past dan weer niet echt in een low-fat dieet.

Rijst kun je lekker opbakken met een gefruit uitje en een schep(je) kerrie. En daar kan van alles bijdoen, prei, spekjes, blokjes ham, paprika, stukjes wortel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aardappel die ik over heb verwerk ik met gebakken spek, rozemarijn, tijm, folie, fetakaas, gele kip masala (poeder) witte gestoofde kool.