Weet iemand iets creatiefs maar vooral lekkers om te maken voor het avondeten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Antwoorden (14)

Een overheerlijke Bacchus-fondue!

Lekker met varkenshaas, kipfilet, biefstuk en uiteraard zelfgemaakte sausjes. Stokbroodje erbij en smullen maar!

Eigen recept voor de Bacchus:

Anderhalve liter bouillion (getrokken van een groentebouillionblokje), 1 deciliter rode wijn, een hele ui, kruidnagels, sinaasappel, tijm, rozemarijn, peper, zout, knoflook, 2 eetlepels grandmarnier (alles naar eigen smaak uiteraard).

Eerst de bouillion maken. Zodra deze klaar is, doe je de ui, volgestoken met ongeveer 12 kruidnagels, en de door midden gesneden sinaasappel erbij. Dan de wijn, kruiden en knoflook toevoegen en dit alles een half uurtje op een laag pitje laten trekken. Let op: niet koken! Na dit half uurtje haal je de ui met de kruidnagels, de sinaasappeldelen en de knoflook uit de bouillion door middel van een zeef. Wanneer dit gedaan is, voeg je tot slot de eetlepels grandmarnier toe.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kip Cajun met komkommersalade
300 g witte rijst wit (zak 1 kg);
2 komkommers;
1 ui, fijngesnipperd;
3 el wittewijnazijn (fles 500 ml);
1 blik ananasstukjes (227 g);
2 el olijfolie
1 schaal kipfilet (380 g), in 4 stukken;
1 el kruidenmix cajun (busje 90 g)

Bereid de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking. Schaaf de komkommers in plakjes en schep ze om met de ui en de wijnazijn. Doe de ananasstukjes in een zeef en vang het ananassap op. Meng de ananasstukjes door het komkommermengsel en breng op smaak met peper en zout.
Verhit de olie in een hapjespan. Bestrooi de kipfilet met de kruidenmix en bak 10 min. aan beide kanten goudbruin. Voeg het ananassap toe en stoof de kipfilet afgedekt op laag vuur in 5 min. gaar. Neem de laatste minuut de deksel van de pan en laat het stoofvocht inkoken.
Verdeel de rijst en de kip cajun over 4 borden. Serveer met de komkommersalade.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Apart receptje!

Gegrilde kip met Mango gebakken in Chilisaus. Hier kun je een frisse salade (naar keuze) bij eten.

- kipfilet (even afwegen met hoeveel per. je eet) je reepjes
- 1 (halfrijpe) mango (als j met 2 pers. bent)
- chilisaus (kant en klaar in een fles)
- Salade: 1 ijsbergsla/ komkommer/ tomaat/ pijnboompitten/ dressing

De kip bak of je gril je eerst naar smaak. Met subtiele kruiden, wat zout en peper. De mango snij je in kleine blokjes. Daarna bak je deze met wat zonnebloemolie in een wok of koekenpan en na een halve minuut doe je er Chilisaus doorheen totdat de mangoblokjes er net onder gedompeld zijn. Even 3 minuten bakken en klaar is de mango.

Je kunt dit op een pitabroodje (shoarma-broodje) eten of met rijst (of allebei :) ) Met broodje is het lekker als je door de sla erop wat mayonaise doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van dit gerecht smult iedereen, jong en oud!

Gevulde aardappels uit de oven.

6 grote aardappels (zo groot mogelijk)
pond rundergehakt
1 ui gesnipperd
1 à 2 teentjes knoflook geplet en in stukjes gesneden
1 rode paprika in kleine blokjes
1 pot salsa saus (dipsaus voor tortilla chips)
3 lenteuitjes in fijne reepjes gesneden
half kopje gehakte peterselie
soepkom geraspte kaas.
2 bekertjes zure room

Was de aardappels goed schoon met borsteltje en wikkel ze in de aliminiumfolie. Prik hier en daar wat gaten in met een satestokje.

Verwarm de oven voor op 250 graden en leg de aardappels in de oven. Laat ze, afhankelijk van de grootte van de aardappel 30 tot 40 minuten garen. Na 15 minuten even omkeren.

Doe een klein beetje olie in een hapjespan of wok en fruit hierin de ui. Zet het vuur hoog en doe het gehakt en knoflook bij en bak het rul. Voeg vervolgens de paprika toe en nog even kort meebakken. Beetje peper en paprikapoeder over strooien. De pot salsa erbij en goed verwarmen. Doe als laatste de lenteuitjes en peterselie bij en haal de pan van het vuur.
Proef of er eventueel nog zout en peper bij moet.

Prik met een satestokje in de aardappel om te controleren of deze gaar is. Hij moet makkelijk zonder weerstand door de aardappel glijden.

Haal de aardappels uit de oven en laat ze even afkoelen.
Snij ze over de lengte doormidden en hol ze een beetje uit. Ongeveer een halve cm. vanaf de rand.

Leg de aardappels in een ovenschaal en vul ze met het gehaktmengsel. Doe de geraspte kaas er over en verwarm het nog een kwartier op 220 graden, tot de kaas mooi gesmolten is.

Serveer met zure room en een frisse salade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Recept van mijn (ex)schoonmoeder - al jaren overleden ook:
Slaaimeejuimeejeimeejerpel.

Kruimige aardappelen.
Jus maken van veel boter en gesnipperde uien.
Sla in stukken, met slasaus en gekookt ei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeee... Jeugdsentiment :-)
Ik zet vanavond heel creatief een campinggasstelletje buiten en iedereen mag zelf aan de slag! Stokbrood erbij, champignons, paprika, eitjes klutsen enz.

Ik heb geen zin in koken vandaag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Quiche Lorraine

http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/hoofdgerechten/hartige_taarten/quiche-lorraine-4887.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer zelf wat te maken gooi van alles door elkaar en wie weer ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ikke! :-)
Troetelbeertjes-schotel:
Maak een risotto van bietjes met rucola met pittige mango-paprika salade (roze met knalgroen en knettergeel)
Risotto maken -uit een pakje kan wel, maar het kan ook lekker goedkoop met (zilvervlies) rijst, bouillon, een scheut witte wijn (neem voor een kop rijst 2 koppen bouillon), veel roeren, teentje knoflook uitgeperst erbij en 3 kwartier laten pruttelen op laag vuur.
Als de risotto klaar is voeg je een pot gestifte bietjes toe en wat versgemalen peper. Nog even verwarmen en goed doorroeren, alles wordt dan mooi fuchsiakleurig. Een eetlepel verse (geiten)kaas erdoor roeren en de rucola erover leggen.
Neem gele paprika en snij dit in flinterdunne plakjes, doe dit ook met de mango, theelepeltje sambal erdoor en klaar.
Als je graag vlees bij de maaltijd wilt, dan zijn zachtgegaarde lamskoteletjes met rozemarijn helemaal goed! En vergeet een lekkere Chileense chardonnay niet voor de wijndrinkers :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noedels met pikant vlees; snel klaar en lekker!

Meng hamlapjes, in dunne reepjes gesneden, met ketjap, knoflook, fijngehakte rode peper( zonder zaadjes) gemberpoeder ( djahé) en korianderpoeder (ketoembar) en laat dit ½ uur marineren.

Kook chinese mie 2 min. korter dan vermeldt, spoel onder koud water af en laat uitlekken.
Bak de reepjes vlees in een wok op middelhoog vuur in 2-3 porties bruin. Breng evtl. op smaak met zout. Voeg nu ringen prei toe en laat nog even meeverwarmen. Meng op het laatst de nog even overgespoelde en met de hand losgemaakte mie erdoor en bak nog even op.

Lekker met komkommersalade en kroepoek.
amc
13 jaar geleden
Kip wrap

Kip filet gesneden in smallen rapen (ongeveer 1,5 tot 2 cm in doorsnede) kruid je met kipkruiden rolt ze even door de bloem en dan door een losgeklopt ei, parneren met fijngestampte cornflakes en even goudbruinbakken.

Je maakt een bedje van sla op de warme wrap, een paar plakjes komkommer erop je stukjes kip in het midden op het bedje van sla en komkommer leggen, wat sweet chilli saus erover, oprollen en smullen maar.

Toegevoegd na 2 minuten:
vergeef me de type fouten: smallen is natuurlijk smalle, rapen is repen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor een creatief idee moet je eens kijken op www.letscookit.tv daar staan heel veel creatieve recepten op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardappelpuree met gebakken uitjes en ei.

Uitjes bakken dan later paar eieren erbij doen, maar het ei wel lekker zacht laten. Zwarte peper erover en smullen maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flapjes (zoals wij ze noemen)
Boodschappen:
- tortillas (een grote tortilla per persoon is meer dan voldoende)
- kipfilet
- zak Hak bonenschotel, mexicaans (zo'n zak waar tegenwoordig ook soep in zit)
- plakjes kaas
- creme fraiche

Bak de kipfilet met zout en peper, als die gaar is de bonenschotel erbij doen. Tortillas even (paar seconden) in de magnetron, alleen maar om ze zachter te krijgen. Tortillas besmeren met creme fraiche. Mengsel van bonenschotel in de tortilla (iets meer dan een grote opscheplepel anders krijgt je de tortilla niet meer dichtgevouwen). Tortillas dichtvouwen, aan 3 kanten, vastplakken met creme fraiche. Plak kaas erover heen leggen en in de oven totdat de kaas is gesmolten. Heerlijk met chili saus.