Hoe kun je vis het makkelijkst ontgraten?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gaat om rauwe forel, is het makkelijker om bijv. rauw of gebakken te ontgraten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
7.5K

Antwoorden (4)

je kan het allebei ..
je snijd de vis vanaf de staart naar voren door je legt daarbij je hand op de vis
je legt de vis erna open en haalt eerst de zijkanten eraf
daarna pak je de staart vast en trekt voorzichtig de graat eruit
zo zijn de graten eruit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bereide vis laat iets makkelijker van de graat los, bovendien zeggen sommige mensen dat de vis lekkerder is als ie met graat gebakken is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerst de vis bakken, en daarna pas fileren!
1: leg de vis zo neer dat 1 oog jou aankijkt
2: gebruik een vismes om de vis horizontaal in het midden (met de punt tot de graag) voorzichting zonder de graat stuk te maken te snijden
3: bij de staart en kop de snijwerk ombuigen zodat je de 2 filetjes individueel kan los wippen met het vismes vanaf onderen. Draai de vis om en doe hetzelfde
let wel: een forel fileren is heel moeilijk, je kan ook de forel vanuit het midden eraf schrapen.
4: hoe vetter je hem in boter bakt, hoe makkelijk je hem kan fileren.. (te laat of te vroeg van het vuur halen is finest voor deze vis)

notitie: de wangetjes van de vis schijnen een dilicatesse te zijn, vergeet vooral dit niet!

Toegevoegd na 43 seconden:
edit: in plaats van een vismes kan je ook lepel en vork gebruiken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou de vis eerst fileren. Zie instructiefilmpje in de bron

Toegevoegd na 2 minuten:
het ligt er natuurlijk aan hoe je de vis wilt presenteren op het bord ook.