wie weet hoe ze dat lekkere doner vlees maken. welk vlees / kruiden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.3K

Het beste antwoord

Kalfsvlees van de platte bil is erg lekker maar je kunt ook varkensvlees nemen of het originele lamsvlees als je daar van houdt.

Je legt het vlees in elk geval in een schaal en giet er ½ ltr. melk over. Snijd een ui in halve ringen en doe ze erbij.
Breng alles op smaak met zout, peper en een scheutje azijn. Laat ca. 2 uur marineren in de koelkast. Haal het vlees dan uit de koelkast en verpak het stevig in plastic folie. Leg dan min. 5 uur in de vriezer.

Snijd wortel, rode kool en ijsbergsla in dunne reepjes en meng ze. Meng 2 eetl. yoghurt en 2 el mayonaise door elkaar, pers een knoflookteen erboven uit en gehakte peterselie en roer hiervan een knoflooksaus.

Snijd voor de pittige tomatensaus 2 tomaten in vieren, verwijder het zaad en snijd ze in kleine blokjes. Pel en snipper ½ ui en meng met wat sambal en tomatenketchup.

Snijd het bevroren vlees in dunne plakjes en bak ze op hoog vuur gaar. Doe pittabroodjes in een broodrooster, snijd ze na enige minuten roosteren open en vul ze met salade,vlees en saus.

Toegevoegd na 8 minuten:
Op mijn bron staat een filmpje ervan.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gewoon shoarmakruiden, die je in elke winkel kunt krijgen, (en in vele tientallen variaties, dus uitzoeken wat je lekker vindt), maar dan als het effe kan in de verse versie. De kunst zit hem echter niet zozeer in de kruiden alswel in het vlees : voor lekkere döner heb je goed mals kalfsvlees nodig, en dat moet in best wel grote hoeveelheden gegrild worden. In de koekenpan of op de gril wordt het toch altijd een beetje slap aftreksel, en vaak net effe te droog.

Het precieze geheim van de smid gaan ze je echter natuurlijk niet vertellen ; het is wel de bedoeling dat je de enige echte Döner bij de dönerboer blijft halen ;-)

Toegevoegd na 11 minuten:
(p.s. van origine wordt shoarma/doner gemaakt van lamsvlees, maar vanwege de wat uitgesproken smaak wordt in Nederland voornamelijk het neutrale maar even malse kalfsvlees gebruikt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De traditionele wijze van Doner bereiding is als volgt: het vlees is 100% lamsvlees en bevat geen kruiden. De smaak moet vooral komen van de goede kwaliteit vlees. Het liefst door dieren die speciaal zijn gevoed met verse tijm. Tegenwoordig wordt het vaak met kalfsvlees gemixt omdat het door de jonge generaties lichter en prettiger wordt bevonden. Oorspronkelijk werd alleen tomatensaus (van echte verse tomaten) gebruikt. Knoflooksaus hier overheen is een westerse uitvinding.
Doner hoort gegrild te worden op echte houtskool en van de spit gesneden te worden met een Doner mes.
Amadea