Wat doe je met gedroogde tuinbonen?

Terug van een land aan de Middellandse Zee zit ik met een kilo gedroogde tuinbonen. Hoe maak je daar iets eetbaars van? Moet je die net zo behandelen als gedroogde witte of bruine bonen? Of kun je ze gewoon koken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.4K

Het beste antwoord

Net als andere gedroogde bonen : een nachtje laten weken in koud water, dan het water weggooien en in nieuw water koken. Wel vrij lang, hoor. Langer dan wij met onze potjes en blikjes gewend zijn ; minimaal een half uur.

Toegevoegd na 40 seconden:
En oh ja, tuinbonen zijn erg lekker als je er daarna een paar eetlepels licht uitgebakken magere spekjes doorheen doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

* 500 gr gedroogde tuinbonen
* 500 gr gehaktballetjes
* 1 theelepel komijn
* 1 theelepel peperkorrels
* 1 theelepel selderiezaad
* 1 theelepel honing
* 1 dl ingekookte rode wijn
* 1 dl garum of vissaus
* 3 dl witte wijn

Week de bonen en kook ze in 15 minuten bijna gaar in ongezouten water, giet ze af en meng ze met de gehaktballetjes. Maal de rest van de ingrediënten in de vijzel, verdun dit met de witte wijn en voeg alles toe aan de bonen en de ballen. Breng het aan de kook en laat het even doorpruttelen zodat de smaken zich kunnen mengen, totdat de bonen helemaal gaar zijn. Dien het gerecht dan op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ze net als gedroogde bruine bonen een nacht weken.
Als je gaat koken, maak dan een lekkere bouillon( van een tablet) en laat je bonen hierin koken en daarna op zacht vuur garen. Snipper een ui, in een andere pan bruin laten worden met hamblokjes, deze even meebakken. Strooi hier wat bloem over en laat iets garen terwijl je de bloem door het uimengsel mengt. Blus nu af met een flinke schep bouillon van de tuinbonen en maak dit tot een gebonden saus. Schep nu de tuinbonen ( uitgelekt of met de schuimspaan eruit halen) hierdoor en meng door de saus. Zout en peper naar smaak, paprikapoeder is ook lekker erbij en verse peterselie erover. Zo heb je echt lekkere tuinbonen in saus. heerlijk met kruimige aardappels en een tartaartje of carbonade.
amc