Wat is het verschil tussen bakken en braden van levensmiddelen?

Van mijn encyclopedisch woordenboek word ik niet veel wijzer, of het zou moeten zijn dat alleen vlees wordt gebraden en andere levensmiddelen worden gebakken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
7.3K

Het beste antwoord

Het wordt veelal doorelkaar gebruikt. Echter, bakken kun je bijna alles, maar braden doe je alleen met vlees.

Een cake bak je, maar een rollade braadt je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bakken doe je in margarine, olijfolie of boter, bij braden wordt er aan het vet/olie water of bier toegevoegd. Dus het verschil is het water/bier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bakken doe je zonder deksel,braden met deksel,veelal bij grote stukken vlees.Wanneer je bijvoorbeeld een rollade zou bakken,dan zou de kern niet genoeg verhitten en gaar worden,vandaar dat er een deksel op gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Braden; In een braadpan met deksel. Eerst het vlees dichtschroeien, dan wat boter of bakproduct toevoegen en het vuur temperen. Het vlees regelmatig keren en af en toe met de braadboter overgieten.Plaats bij het braden de deksel schuin op de pan. Het vlees kan ook, na het aanbraden, in de oven verder gebraden worden. Haal na het braden het vlees uit de pan, blus de braadboter af met water, bouillon of wijn, om evtl jus te maken.Laat het vlees ca. 10 min rusten voor je het aansnijdt.

Bakken; Dit gebeurt meestal in een koekenpan.
Laat het bak-en braadproduct in de pan uitbruisen en licht bruinen. Schroei het vlees dicht en temper het vuur. Blijf met het vlees over de bodem v.d. pan schuiven en keer het regelmatig.Prik nooit met een vork in het vlees, maar gebruik een tang of spatel. Bak het vlees tot het gaar is. Neem uit de pan en zout het direct; laat het vlees even rusten en blus intussen de bakboter af met vloeistof voor een lekkere jus.

Bakkerellen;In de koekenpan.
Eerst het vlees droog deppen, masseer het in met olijfolie, peper en/of kruiden. laat het vlees min. 30 min. afgedekt buiten de koelkast op temperatuur komen. verwarm een koekenpan met anti-aanbaklaag even voor op hoog vuur. Zet daarna het vuur op halve stand. Leg het vlees voorzichtig in de pan die op temperatuur is wanneer het vlees zachtjes sist. bak het vlees zachtjes door het regelmatig over de bodem heen te schuiven en keer het regelmatig.Het vlees gaart zachtjes tijdens het bakken en kleurt mooi lichtbruin.Haal het vlees uit de pan, zout het en laat het even rusten. Dit zijn korte baktijden 3-4 min.

Stoven; In een gesloten braadpan.
Dit is het gaarmaken van vlees in een gesloten braadpan met en mengsel van groenten en kruiden en en geurige vloeistof (bijv. bouillon, wijn, cider of bier)Tijdens het stoven wordt het vlees tegen de kook aan gehouden,waardoor het extra zacht en smakelijk wordt.

Toegevoegd na 4 minuten:
De korte baktijden klopt niet voor alles, ik bedoelde hier vleesreepjes mee.Varkenslapjes duren natuurlijk iets langer.
amc