Hoe lang moet je spruitjes koken?

Vanavond ga ik spruitjes eten, maar het lukt mij nooit om spruitjes goed klaar te maken. De ene keer zijn ze te hard en de andere keer weer te zacht. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
16.2K
MissBiggie
6 jaar geleden
Zelf vind ik 10 minuten lang zat, anders worden het van die gasballen haha. Maar dit zal voor iedereen anders zijn
anneliez
6 jaar geleden
zijn er al spruiten dan?
jc54
6 jaar geleden
Diepvriesspruiten......of een potje.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@anneliez: ze liggen in het koeling bij de Albert Heijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
*het = de
Ivana
6 jaar geleden
Niet te lang (zie alle antwoorden). Daarna bestrooi je ze met licht uitgebakken spekjes en oude kaas en zet ze nog een dik kwartier in de voorverwarmde oven. Eet smakelijk.
Amadea
6 jaar geleden
Verse spruitjes krijg je sneller gaar als je ze bij het stronkje even inkruist met een scherp mesje. Grote al een poosje bewaarde spruiten moeten langer koken dan kleine net gekochte exemplaren. Met diepvries of uit een pot heb ik geen ervaring. Staat het niet op het etiket?
dudemeister
6 jaar geleden
koken ?? als je ze kookt - kook ze met een bouillonblokje worden ze wat smakelijker
zelf wok ik ze liever met een uitje knoflook en wat spekjes, ook te doen hoor
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vaak staat op de achterkant van een verpakking ook hoe je het moet berijden.

Het beste antwoord

Hoe lang je de spruitjes moet koken is afhankelijk van de grootte, maar een kooktijd van 10 tot 12 minuten volstaat meestal wel.
Prik er dan voor de zekerheid met een vork in om te kijken of ze gaar zijn!

Je moet ze zeker niet te lang koken, want dan werk je het ontstaan van de beruchte “spruitjeslucht” in de hand. Ook kun je een scheutje melk meekoken om spruitjeslucht te voorkomen. Daarmee temper je ook de typische smaak, die veel kinderen niet op prijs stellen.

Hier nog wat tips:
https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/koken/vraag/48556/spruitjes-lekker-mogelyk-klaar?p=2

Toegevoegd na 5 minuten:
Kleine spruitjes: prik na 5 minuten om te checken of ze beetgaar zijn.
Grote spruitjes: prik na 10 minuten om te checken of ze beetgaar zijn.
SimonV
6 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Afhankelijk van de grootte van de spruitjes kook je ze 10-12 minuten. Deels ook een kwestie van smaak. Het beste kun je er na 9-10 minuten eentje uit het water halen en proeven, en dan bepalen hoeveel langer je ze nog laat koken. herhaal dit zo nodig na 1-2 minuten nog een keer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Plus.
Het is een kwestie van smaak.
Hoe lang? Een minuut! Even aan de kook brengen en zet dan het gas uit. Laat ze langzaam garen, maar houdt ze beetgaar, dus je moet nog wel kauwen.
Doe de spruitjes als laatste wanneer vlees/piepers al klaar zijn. Je moet er bij blijven en na een paar minuten even prikken. Klaar!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5 minuten koken en dan even Wokken met een beetje knoflook