Kan je van oud brood koekjes of cake bakken?

Ik zit onverwacht met een gans brood (van gisteren, diepvries is geen optie meer) teveel in huis.
Heeft iemand een recept hoe ik daar iets lekkers van kan maken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
4.6K
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je het brood droogt kun je dat als paneermeel gebruiken in gehakt.
Ook kun je wentelteefjes bakken.
Erna55
8 jaar geleden
En bij google heb ik het volgende recept gevonden : http://www.smulweb.nl/recepten/1341977/Oud-brood-cake
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Brood van gisteren kan je gerust in de diepvries doen. Ik doe dat ook weleens en heb er nooit enig smaak- of kwaliteitsverlies door opgemerkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maak er tosti's van, plakje kaas en plakje ham en als extraatje bijvoorbeeld plakje tomaat, uienringen en reepjes paprika.
dudemeister
8 jaar geleden
eeh in blokjes snijden,vermengen met olie en kruiden - 20 mins 180 graden in oven, halverwege ff husslen
- prim acroutons - door de soep of salade
Amadea
8 jaar geleden
Brood van gisteren is toch geen oud brood? Vers brood is feitelijk zelfs niet zo goed voor je darmen, dus je kunt het 't allerbeste vandaag pas eten!

Het beste antwoord

Je kunt er uitstekend koekjes van bakken! Daarvoor rooster je evtl. het brood en rasp of verkruimel het, of je maalt het fijn in de keukenmachine. Je kunt het dan i.p.v. meel/bloem gebruiken. Een receptje;

Doe 130 kristalsuiker (rietsuiker is nog lekkerder als je die toevallig hebt)in een kom en doe daar 1 pakje zachte roomboter (250 gr) bij. Zet de mixer erin en mix het luchtig.
Doe er 2 eieren en wat vanille extract of 1 zakje vanillesuiker bij en mix alles door elkaar.
Schep er dan lepelwijze het vermalen broodkruim (220 gr) door en vermeng zo alles.
Schep er dan met een flinke lepel ½ pond havermout en evtl. 150 gr. rozijntjes door.
Tot slot meng je er kaneelpoeder doorheen naar smaak. Meestal is 1 theelepeltje genoeg.

Zet nu met behulp van 2 lepeltjes kleine bergjes op een met bakpapier uitgelegd bakblik en houd er voldoende afstand tussen, want ze lopen uit. Bak ze in een voorverwarmde oven op 180 graden C. goudbruin in een klein kwartiertje.
Als ze afgekoeld zijn zullen ze ook steviger en crunchy zijn.

Je kunt er ook een soort appel-broodpudding van maken;

Daarvoor vet je een bak-of souffleevorm in en beleg de bodem met boter besmeerd brood. Leg hierover een laag appelmoes en herhaal de lagen tot de vorm vol is.
Eindig met een laag brood.
Mix 2 eieren met 400 ml. melk en 125 gr. suiker en doe er een snufje zout bij.
Schenk dit mengsel dan over het brood.
Bak het ong. ½ uur in een op 180 graden C. voorverwarmde oven.
Is koud erg lekker met wat slagroom of kaneelsuiker.
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een dag noem ik persoonlijk nog niet oud ; met een broodrooster in je bezit kun je het zeker nog twee dagen eten. Maar los daarvan is elke bereidingswijze waarbij je het brood opnieuw bakt (in pan, koekenpan of oven) met wat andere ingrediënten een uitstekende optie - waarbij broodpudding natuurlijk de meest voor de hand liggende is.

Zowel hartige als zoete gerechten zijn uitstekend te doen met oud brood, en googelen op oud brood en wat je er verder mee wilt doen (bijvoorbeeld ovenschotel, dessert) levert vaak tal van gerechten op.

En je kunt er natuurlijk altijd nog tosti's, wentelteefjes, croutons of paneermeel van maken of het gehakt mee aanmengen. Maar voor het zo ver heen is, zijn er vaak nog uitstekende andere mogelijkheden.