Kan ik verse asperges invriezen of op een andere manier langdurig bewaren, zonder smaak verlies?

De tijd van de verse asperges is weer aangebroken. Nu heb ik gelezen, dat je asperges in een vochtige doek moet wikkelen en in de groentela van de koelkast moet leggen als je ze enkele dagen wilt bewaren, maar stel ik wil ze max 2 maanden bewaren, zonder smaak of kwaliteits verlies.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
4.4K

Het beste antwoord

Asperges zijn vers natuurlijk op zijn lekkerst, maar invriezen gaat heel goed zonder smaakverlies.

Eest de asperges wassen en daarna schillen. De harde uiteinden verwijderen. Witte asperges niet koken of blancheren. Na het schillen de asperges direct invriezen. Ingevroren zijn de asperges zo'n 6 tot 8 maanden houdbaar. Na het invriezen de asperges niet meer ontdooien maar eenvoudig bevroren in het kokende water leggen.

Gouden tips:

•Koop géén ingedroogde, houterige asperges.
•Het snijvlak aan de onderkant moet gaaf en fris zijn, niet ingedroogd.
•Gebruik de schillen en de stukken voor het maken van een aspergesoep.
•Asperges lenen zich uitstekend voor het roerbakken.

Lees meer hierover op deze site:

http://www.vennenhof.nl/?p=producten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Asperges zijn het lekkerst wanneer je ze consumeert op de dag dat ze geoogst zijn. Enkele dagen bewaren is echter ook heel goed mogelijk. Op een koele plek, bijvoorbeeld in de groentelade van de koelkast, gewikkeld in een vochtige theedoek.
Langer bewaren is mogelijk door invriezen. Na het wassen en schillen, in de diepvriezer snel invriezen op invriesstand (asperges van te voren niet blancheren). De ingevroren asperge als een ijsklomp in kokend water bereiden. Denk eraan dat u de asperges nooit eerst op een normale manier ontdooit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Asperges zijn het lekkerst wanneer je ze eet op de dag dat ze geoogst zijn. Dat lukt maar zelden ; meestal is het de volgende dag, en dat kan uitstekend.
Een paar dagen dagen bewaren is echter ook heel goed mogelijk. Op een koele plek, bijvoorbeeld in de groentelade van de koelkast, gewikkeld in een vochtige (niet natte !) theedoek of een afgesloten tupperware-bak (rechthoekig !)

Maar je kunt ze inderdaad ook invriezen. Na het wassen en schillen, in de diepvriezer snel invriezen op invriesstand (asperges van te voren niet blancheren). De ingevroren asperge als een ijsklomp in kokend water bereiden. Je moet ze niet eerst laten ontdooien,dan worden het slappe slungels. Gewoon vanuit bevroren status koken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ze een paar keer wél geblancheerd, voor ik ze invroor : ging ook prima. Ik had de dikste asperges uitgezocht (bij C1000 is op dit moment een aanbieding, met 6 'grabbelkisten'), en had weinig tot bijna geen smaakverlies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard zijn de asperges vers het lekkerst, maar ze zijn heel goed in te vriezen.

Asperges invriezen:
Schil de asperges (als het witte asperges zijn), was ze en dep ze droog. Blancheren is niet nodig. Verpak ze in porties. Je kunt de bevroren asperges voor gebruik direct in kokend water leggen. De kooktijd is enkele minuten korter dan die van verse asperges.

Voor meer informatie en kooktips over asperges: zie bron.