In oude kookboeken dat je vlees voordat je het gaat bakken, eerst moet wassen of met een mesjes afschrapen. Waarom moest dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vermoed dat dat te maken heeft met de grote hoeveelheid zout die over het vlees gegooit werd om het langer goed te houden. Ze hadden immers nog geen vriezer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In derdewereldlanden is het nog steeds het eerste wat je doet als je thuiskomt met vlees van de markt: in een bak water en goed wassen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Doet mijn tante ook (woont in Tanzania) zij wast het vlees ook. En alles door en door verhitten. Rauwe biefstuk of roze varkenshaas? Vergeet het maar.

Antwoorden (1)

In vroeger tijd werd soms nog thuis geslacht. Dat gebeurde niet onder dezelfde omstandigheden als nu bij een slachthuis.
Vlees was in die tijd niet altijd op een schoon hakblok verdeeld. Ook konden er schimmels op zitten en soms nog haren, veren en soms ook nog uitwerpselen van het dier.
Normaliter laat je het bloed uit het vlees lopen. Maar wanneer dit niet goed gebeurd kan het bloed door stolling gaan plakken en daar kleeft ook weer van alles aan. Ik vermoed dus dat men in oude kookboeken daarom vermeldt dat het vlees eerst gewassen moet worden.
Ik heb het mijn moeder ook weleens zien doen met niertjes. Het vlees werd daarna met een schone theedoek na gedroogd omdat het anders zo spatte (van het nog aanhangende water) als het in de pan gelegd werd.