Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen gewone peterselie en platte peterselie?

Ik wilde een gerecht maken waar ik platte peterselie voor nodig hebt ik vroeg mij af wat het verschil is met gewone petserselie

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
15.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Gewone peterselie is de platte perselie. De meest verkochte (bij Albert Hein) is de krulpeterselie.

Krulpeterselie is een soort die alleen is doorgekweekt op de eigenschappen van het gekrulde blad. Hierbij heeft het wel de smaak verloren.

Krulpeterselie is leuk als decoratie, maar de smaak is waardeloos. Gebruik in gerechten dus altijd platte peterselie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Helaas is platte peterselie nauwelijks in onze winkels meer te krijgen. Sommige groentenhandelaren kunnen ze in piepkleine bosjes leveren voor veel geld.

Je moet hiervoor naar de markt of naar een Turkse super gaan. In Turkse gerechten wordt de platte variant gebruikt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Platte Peterselie bevat een veel hoger gehalte aan water en etherische oliën (in hoofdzaak apiol) dan krulpeterselie. Dit is het belangrijkste onderdeel van de specifieke smaak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is platte peterselie niet gewoon bladselderij? Bovenstaande foto lijkt hier wel veel op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar het blad heeft er inderdaad wel wat van weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed idee trouwens. Nooit aan gedacht. Als ik het nodig heb is het nergens in de buurt te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wilde konijntjes met perseliesaus? ;o)

Andere antwoorden (1)

De gewone peterselie is rond en de platte peterselie is plat
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding