Kan je pangafilet ook klaarmaken met ketjap manis of met marinade voor vlees?

Ik maak panga altijd met peper, zout, citroensap en bloem. Vanavond vroeg ik me af of inplaats daarvan ketjap manis of vleesmarinade erop ook lekker zou zijn. Heeft iemand ervaring? Ik ga het maar niet zomaar proberen want misschien verpest ik die kostelijke pangafilet totaal.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
11.9K

Het beste antwoord

Ja hoor, in Indonesië zijn veel visgerechten met ketjap, sambal etc. Meestal worden makreel, roodbaarsfilet, kabeljauw, zalm gebruikt, maar ik heb weleens boemboe bali ikan gemaakt met i.p.v. kabeljauw, pangafilet en ze vonden het hier heerlijk.
Maak de vis klaar zoals je het gewend bent en bak ze in een flinke laag olie in een koekenpan. Laat ze op keukenpapier uitlekken. Verhit een wok, voeg een scheutje olie toe en wok gesnipperde ui, wat sambal badjak, en 2 el. tomatenpuree ca. 2 min. op hoog vuur.Voeg nu 3 el. ketjap manis, 1½ dl. water en 2 el. citroensap toe en breng aan de kook. Naar smaak wat suiker toevoegen als het te zuur is. Leg de visfilets voorzichtig in de saus en laat ca. 3 min. verwarmen.
Leg de visfilets met de saus ( die op de onderkant van de vis vast blijft zitten) op de borden en serveer bijv. met mie en broccoli.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Inderdaad, als je sterk smakende marinades gaat gebruiken, verknal je de smaak van de vis. Een marinade is eigenlijk bedoeld om vlees zachter te maken, en bij vis eigenlijk niet nodig. Maak er een smakelijk sausje bij, en serveer dit apart. Probeer eens gepocheerde Pangafilet met wittewijnsaus en gepelde druiven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor dat kan. Gewoon proberen. In de keuken hoef je geen strakke lijn te volgen. gewoon doen, dantw eet je het voor de volgende keren. Mijn ervaring is dat er geen specifieke kruiden zijn voor vis en vlees. De nene is lekkerder dan de andere. Dus ga er maar voor staan(keukenkast) kijk wat je hebt en laat je fantasie werken. Natuurlijk zijn er "dingen"die niet samen gaan, maar dat is zoweinig dat je bijna geen fouten kan maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je kan doen met gerechten wat je wilt maar persoonlijk zou ik zeggen dat je gewoon de smaak van de vis moet behouden, en dus niet met zware kruiden of marinades gaan werken. Gewoon peper en zout is genoeg, een mooie beurre blanc saus(witte wijn,botersaus) erbij en je hebt een perfect gerecht.