pak lasagne over datum. Eten?

ik heb net lasagne gemaakt en gegeten maar nu blijkt de THT tot maart 2009 te zijn. dik een jaar over datum. kan dit kwaad? zakje saus en bladen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
22.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er maar voor zorgt dat de cake in het crematorium wel vers is. Komen we allemaal afscheid nemen als het verkeerd gaat (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vuilbak - stop - geen risico.

Het beste antwoord

Nou, ik heb gisteren ansjovis gegeten uit 2006 en leef nog steeds.. Beetje extreem wellicht, maar data op etenswaren zeggen echt niet dat het na die maand ongezond wordt. Hooguit wat smakelozer.

Wél oppassen bij koelversproducten, maar zuurdere dingen als yoghurt en kwark zijn ook nog minstens een week langer goed. En van huis uit meegekregen: pannenkoeken kun je ideaal bakken van melk die over datum is en zelf wat klonterig begint te worden, dat maakt het beslag blijkbaar luchtiger.

Aan de andere kant.. misschien hebben mijn familie en ik daardoor ijzeren magen gekregen :P Ik bepaal altijd met ogen en neus of het nog kan, en laat me niet door zo'n datum leiden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

als die ene houdsbaarheidsdatum verlopen is dan betekent dat dat de winkel het niet meer mag verkopen...
je mag het natuurlijk nog wel eten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, dat kan geen kwaad, de bladen al helemaal niet en de poeder voor de saus is droog en goed zout dat bederft ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan wat er in de saus zat.
Melk, ei en vlees dat over de datum is (al is het gedroogd en vacuüm verpakt) is altijd riskant.

De pasta is geen probleem, laatst een onderzoek van (ik geloof) de consumentenbond gezien dat erop wees dat rijst en pasta juist met de tijd sterieler wordt.

Je merkt vanzelf wel of je ziek wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het al gegeten, dus over een paar uur zul je het merken ;)

Nee hoor, dat kan geen kwaad. Het is allemaal droog spul en waarschijnlijk zit er in de saus nog heel veel conserveermiddel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tht betekent tenminste houdbaar tot en vaak kun je het nog jaren na die datum gebruiken en vooral als het droog spul is.
Ik stel voor,dat je elk uur even verslag uit brengt,hoe je je voelt,dan zijn we allemaal op de hoogte of het nog goed was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Perfect antwoord! Vooral het voorstel tot verslag uitbrengen ;-)
+
Bovenstaande antwoorden zijn niet correct en volledig uit het luchdledige gegrepen.

Als de producent van dit voedsel een houdbaarheidsdatum op een verpakking zet, betekent dit dat ze garanderen dat het tot die datum te eten is, alles wat je daarna doet is eigen risico maar hier zijn geen stabiliteitsonderzoeken naar gedaan dus je weet nooit wat je jezelf op de hals haalt.

Ik zou het dus vooral niet doen!

Toegevoegd na 28 seconden:
luchtledige*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wist je dat er produkten 'over verpakt' worden, dus nieuwe verpakking er om heen, zodat het weer, een jaar, de winkel in kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet zonder dat er onderzoek is gedaan of dit wel verantwoord is, mocht dit wel gebeuren hoop ik voor deze producenten dat de autoriteiten hier geen hoogte van krijgen:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden zijn echt niet uit het luchtledige gegrepen en zijn bijna allemaal op waarheid gebaseerd. Er staat ook niet op de verpakking "houdbaar tot", maar "minimaal houdbaar tot". Er wordt dus geen officiele vervaldatum bekend gemaakt.
Ik denk dat het allemaal wel mee valt, maar ben het wel met je eens dat ik het niet meer zou eten. Gewoon weggooien.
Toch een +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cavi, we hebben al een tijd niets van de vragensteller gehoord, dus wie weet! :P Verder zou ik wel willen weten waar jij je informatie vandaan haalt, heb je een bron? Ik zit zelf namelijk ook in dit wereldje en ik weet uit ervaring dat dit werkt zoals ik het in mijn antwoord heb beschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit keer knows robin het toch niet zo best! De uitdrukking is:Uit de lucht gegrepen en niet uit het luchtledige!
De 1e T staat voor :TENMINSTE en dat betekent dat het wel langer houdbaar en dus bruikbaar is!
Je kan dan wel in het "wereldje"zitten,maar ik krijg sterk de indruk dat het een kwestie van klok & klepel is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Robin, ik kook al 30 jaar dagelijks en ik maak me nooit zo druk over houdbaarheids data, bij zulke produkten. Mijn jaren lange ervaring heeft me geleerd dat het wel losloopt.
Ik zet het mijn kinderen rustig voor, dat vertrouwen heb ik er wel in. Dus zo uit de lucht gegrepen is mijn antwoord niet, noem het 'ruime' ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou ik zit nog op de bank zonder gekke symptomen haha en heb zelf ook nog wat gegoogled. wanneer er tht staat dan is het zoals eerder genoemd renminste houdbaar. Staat er te Gebruiken tot dan is het wel verstandig om je er aan te houden. Eten wordt ook getest maar meer op smaak omdat ze die garantie moeten geven. De Datums zijn verplicht en vaak doet een producent er zomaar een datum op. Maar in iedere geval bedankt voor de reacties en houdt het toch maar in de gaten want als het nog mis gaat laat ik het weten ..... haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Natasha,ook als het wel goed gaan even elk uur een seintje,gaan wij tenminste niet ongerust slapen. Nog nergens steekjes of krampjes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het vergelijken van een een pak lasagne met een pak melk appels met peren vergelijken. Melk wordt zuur en is absoluut niet meer te drinken. Bij lasagne wordt het niet zuur maar zal de smaak een stuk minder zijn, de poeder van de saus kan hooguit bederven maar de bladen zullen echt niet zo snel bederven. De houtbaarheidsdatum op zo een product is slechts voor de smaakvermindering. Bij melk is de tht in verband met bederf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies Ray. Die datum wordt er op gezet door de producent om zichzelf in te dekken, je hebt dus geen garantie dat het te eten is, daarom is het onverstandig om het toch te doen!
het hangt er van af of je gezond bent, ik heb bijv. een donor orgaan en dat is het te sterkste verboden....
maar zou dat niet doen een maand is wat anders maar een jaar......