Hoe maak je erwtensoep zonder varkensvlees?

Hoe kan ik erwtensoep maken?
En welk vlees kan ik gebruiken ipv varken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
4.5K

Het beste antwoord

Erwtensoep zonder varkensvlees!
Bereidingswijze
Vul een grote soeppan met 2 liter water en roer er 1 volle eetlepel zout door. Voeg de spliterwten en de sukadelapjes toe en verkruimel het laurierblaadje erboven. Breng het water op matig vuur aan de kook, roer regelmatig. Leg het deksel op de pan en laat de spliterwten 20 minuten heel zachtjes koken.

Maak intussen de knolselderij en prei schoon. Snijd de knolselderij inplakken van zo'n 2 cm dik, schil de plakken dun en snijd ze in blokjes. Spoel de blokjes in een vergiet even af onder stromend water en laat ze goed uitlekken. Snijd de onderkant en het donkergroene blad van de prei. Snijd de stengels in ringen van 1 cm dik en was ze in een vergiet onder stromend water. Laat ook de prei goed uitlekken (geldt uiteraard niet voor het zakje gesneden prei). Hak de selderij heel fijn.

Neem de sukadelapjes uit de pan, verwijder het harde vette stukje en snijd het vlees in kleine blokjes Roer die met de knolselderij, prei en driekwart van de selderij door de soep. Laat de soep zeker een uurtje zachtjes koken. Leg de runderrookworst in de pan en laat de soep nog 20 minuten zachtjes koken, tot alle groenten gaar zijn. Roer regelmatig, de erwten vallen dan uit elkaar en binden zo vanzelf de soep.

Lees alles over dit recept in de link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Erwtensoep zonder varkensvlees.

Ingrediënten:
500 gr mager rundvlees (riblap, stoof of braad)
1 runder rookworst
500 gr spliterwten
2 liter water
500 gr erwtensoepgroente (peen, prei, knolselderij,
selderijgroen)
1 zakje verse ewtjes of erwtjes in glas
2 uien, gesnipperd
2 aardappelen, geschild en in stukjes gesneden
Knorr kruidenbouillonpoeder of zout
peper

Materialen:
soeppan

Bereiden:

Een avond vooraf het rundvlees in het water aan de kook brengen. Als het vlees nog bevroren is eerst water koken en dan toevoegen. Evt. afschuimen. Op een heel klein pitje of sudderplaatje de hele nacht laten trekken tot een geurige bouillon.

De volgende dag de overige ingrediënten toevoegen behalve de rookworst en peper en zout. Aan de kook brengen net met tussentijds roeren zachtjes door laten koken totdat alles heel zacht gekookt is (de aardappelblokjes zijn bijna opgelost). Op smaak brengen met peper, (kruiden) bouillonpoeder (beter dan blokjes) of zout. Vlak voor serveren de rookworst in plakjes snijden en meewarmen.

Een heerlijk en mager alternatief voor iedereen die geen varkensvlees wil of mag eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volg gewoon het normale recept en doe er geen vlees in. Erwtensoep is ook zonder vlees heel erg lekker. In plaats van spekkies of worst kun je croutons bakken en er overheen strooien (gewoon een bruine boterham in een bijna droge koekenpan bakken tot hij crispy is en in blokjes snijden).
Zo, heb je meteen een vegetarisch recept waar je trots op kunt zijn. Als je het echt vegetarisch wil doen, gebruik je ook groentebouillonblokjes ipv. vleeschbouillonblokjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik spoel eerst de spliterwten goed af onder koud stromend water en laat ze dan uitlekken in een vergiet. Dan doe ik 1 tot 1,5 liter water in een grote soeppan. Daar voeg ik dan de spliterwten aan toe samen met een groentebouillonblokje. Dan breng ik dat aan de kook en zodra het kookt gaat het op een zachter vuurtje. Dat laat ik dan ca. 1,5 tot 2 uur pruttelen totdat de spliterwten vanzelf uit elkaar vallen. Dan gaan de 2 gesnipperde uien, de gesneden winterwortel, de gesneden knolselderij en een aardappel in kleine stukjes (om te binden). Als dat redelijk gaar is gaat er nog gesneden prei en bladselderij bij, en wat peper. En klaar is kees!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Recept voor vegetarische erwtensoep:
Spliterwten een nachtje laten weken in koud water.
Ui aanstoven met wat prei, als de ui glazig is (niet laten kleuren) wat selder (liefst groene) toevoegen en nog even laten sueren.
De spliterwten toevoegen en bevochtigen met groentebouillon.
Kruiden met peper, zout, cayennepeper (voorzichtig hiermee) en een snuifje muskaatnoot. Indien voorradig kan je ook wat gedroogde oregano en/of wat basilicum toevoegen.
Minstens anderhalf uur zachtjes laten koken, als de erwten gaar zijn mixen en als je een zeer fijne soep wil kan je ze doorzeven. Even proeven of er niet moet bijgekruid worden en opdienen.
Als garnituur kan je croutons of gebakken tofublokjes toevoegen.
Wat ook zeer lekker is, is wat fijngesneden bieslook.
Voilà lekkere erwtensoep zonder vlees.
Smakelijk

Toegevoegd na 1 minuut:
Wil je toch vlees in de soep kan je een lekker stuk soepvlees met been mee laten koken en het vlees als garnituur in je soep toevoegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik ben vegetarier en mijn man maakt altijd ertensoep voor me zonder vlees. gewoon zoals de soep gaat maar dan zonder vlees. niet moeilijk doen niet nadenken. HEERLIJK . beetje tabasco erin is ook lekker