Kan men de margarine in bakrecepten vervangen door olie? zou toch gezonder zijn.......

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
7K

Antwoorden (5)

Dat kan alleen als er in dat recept ook vocht gebruikt wordt. Want het geheel wordt met olie natter dan met margarine. Dus je doet er dan minder water, melk, of andere vloeistof bij - zodat de verhoudingen gelijk blijven.
Amadea
10 jaar geleden
>>>Als je praat over taarten bakken bijvoorbeeld, zou ik zeker geen olie gebruiken, maar boter, of zoals men tegenwoordig zegt: roomboter.

Margarine komt uit de fabriek, smaakt minder lekker en boter is een natuurprodukt met een veel betere smaak. Om het gezonder te doen, zou je een deel van de margarine kunnen vervangen door een stukje roomboter.

>>>Heb je het over in de pan met margarine bakken of braden, ja dat kun je vervangen door olie, soms olijfolie, maar ook zonnebloemolie kan.

>>> Misschien bak je wel eens aardappels? ook dat kan met zonnebloem of olijfolie in de pan. Geen probleem en iets gezonder.

Toegevoegd na 21 minuten:
Correctie:
"Heb je het over ..VLEES.. in de pan met margarine bakken of braden"

Toegevoegd na 6 dagen:
Ook nog: iets wat gezonder is, is niet altijd lekker, laat staan lekkerder...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
gewoon lekkere boter ja
In bakrecepten kan je de boter niet zomaar vervangen door olie.
Olie heeft namelijk heel andere eigenschappen dan boter.
Meng maar eens wat olie met bloem en doe dan hetzelfde met boter. Je zal zien dat de bloem gemengd met olie er heel anders uitziet dan de bloem gemengd met boter.
Het probleem met olie is dat het "puur" vet is tegenover boter waarin ook nog wat water en enkele andere dingen zitten. Je gaat ook nooit een goede korstvorming krijgen. Ook gaat het deeg niet bakken zoals het hoort en de kans is groot dat de olie gaat "uittreden".
Eindconclusie: als er in een recept staat om boter te gebruiken, gebruik dan boter en geen olie dat komt toch niet goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier spreekt de vakman! +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thx Moolkeesje ;-)
Je stelt in feite twee vragen: of de margarine vervangen kan worden door olie, en je vraagt ook dit gezonder is. In beide gevallen is het antwoord "ja"... maar onder voorwaarden.

Eerst je vraag of margarine door olie vervangen kan worden.
Margarine bevat, net zoals olie, plantaardige vetten, maar de samenstelling en eigenschappen van de vetten van olie en margarine zijn anders. De vetten in margarine zijn harder, en dat heeft uiteraard gevolgen voor het deeg en voor je eindproduct: een deeg op basis van margarine zal steviger en droger zijn dan exact hetzelfde deeg (of gebak) met olie. Of dat nadelig, of juist voordelig is, dat moet je zelf bepalen.
Zelf vind ik b.v. dat cake bereid met harde vetten (margarine of boter) een betere textuur heeft, terwijl hartige muffins of brownies smeuïger en sappiger worden als je olie gebruikt.
Maar je moet ook in de gaten houden dat margarine bevat naast vet ook water, zo'n 30%. Je moet dus rekening houden in je recept, dat als je de margarine door olie vervangt, dan moet je 30% minder olie gebruiken, en dat gewicht vervangen door vocht. Bij voorbeeld: in plaats van 100 g margarine, gebruik je 70 ml zonnebloemolie, en 30 ml (karne)melk.
Een derde kwestie is de smaak. Margarine is vrij neutraal van smaak, zeker als het geen melkbestandsdelen bevat. Bepaalde soorten olie hebben een zeer uitgesproken smaak, en je moet zelf bedenken of dat wenselijk is. Wil je geen smaak krijgen van de olie? Ga dan voor zonnebloem- of slaolie. Vind je het niet erg? Dan mag je ook gerust olijfolie of arachideolie gebruiken, b.v. in hartige cup-cakes.

En dan de gezondheid.
De plantaardige vetten in de margarine zijn exact dezelfde vetten als in de vloeibare olie, maar ze hebben een technologisch proces ondergaan ("harden") om deze harder te maken. Tijdens dit proces kunnen de zogenaamde "transvetten" in grote hoeveelheden ontstaan. Deze transvetten zijn funest voor je cholesterol gehalte, en dus heeft de industrie sinds halverwege de jaren 90 veranderingen in het proces van harden geïntroduceerd om te zorgen dat er bijna geen transvetten meer ontstaan. Dus wat dat betreft is margarine nu niet lang niet zo slecht als 'vroegah'. Maar eerlijk is eerlijk, een vloeibare olie zoals b.v. olijfolie of zonnebloemolie is altijd gezonder dan welke margarine dan ook.

Dus samenvattend: ja, het kan vervangen worden, maar je moet je recept een beetje aanpassen, en ja, het kan gezonder zijn.

Veel bakplezier!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Olie is een breed begrip:
ruwe olie, stookolie of motorolie: het kan, maar ik zou het niet doen ;-)

Olijfolie, kokosolie of boterolie: Vaak kan het maar alle drie werken iets anders.
Appeltaart (zonder melk) bijvoorbeeld: Lang hebben we het geprobeerd met olijfolie, maar echt goed lukte het niet, met kokosolie lukte het meteen.