Wie heeft recepten voor gestoomd gebak zonder tarwemeel?

Tarwemeel is niet goed voor me en gestoomd Indisch gebak vind ik heerlijk!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Het beste antwoord

Hier een recept van gestoomde cakejes met kokosmelk Indonesisch):

- 200 gr. rijstmeel
- 2 dl. santen
- 160 ml. kokend water
- 2 theelepels bakpoeder
- 120 gr. suiker
- halve theelepel vanille-essence

Zeef het rijstmeel met 1 theelepel bakpoeder. Roer hier de santen door. Voeg kokend water toe en roer goed door. Zet apart en laat het afkoelen. Zodra het afgekoeld is de suiker, overige bakpoeder en vanille-essence er goed door heen roeren. Bekleed bakvormpjes met bakpapier en vul deze voor drie kwart en laat het beslag dan 30 min. rijzen. Stoom 20 min. in een hete stoompan. Strooi er voor het opdienen wat geraspte kokos over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

dit is een indische cake die je moet stomen
3 eieren,
250 gram suiker,
2 zakjes vanillesuiker,
175 ml seven-up,
250 gram gezeefde bloem,
1 theelepel bakpoeder,
pandan-kleurstof (om de cake een mooie felgroene kleur te geven),
kan je in een toko vinden
geraspte kokos,
bakpapier

Klop de eieren, suiker en vanillesuiker ca. 5 minuten.
Doe de seven-up erbij, je ziet het beslag nu rijzen.
Doe de gezeefde bloem erbij en roer alles goed door.
Voeg de kleurstof toe en eventueel wat kokos (naar smaak).
Bedek de bodem en wanden van de de stoompan met bakpapier en giet het beslag erin.
Maak een mooie bovenlaag van kokos.
Doe in de onderpan kokend heet water, genoeg om het 30 minuten te laten koken
(eventueel kun je heet water bijgieten tijdens het stomen)
. Deksel erop en even laten stomen.
Na ca. 15 minuten de deksel eraf halen en het geheel nog eens ca. 15 minuten goed droog laten stomen.
Even met een sateprikker of breinaald in de cake prikken, als de prikker of naald er schoon uitkomt is de cake klaar,
anders moet de cake nog even doorstomen.