Ik heb een paar dagen terug een softijs machine gekocht. Het recept uit het boekje mislukte gisteren. Wie weet wat er mis ging?

Volgens heb recept moet je 10 gr vanille aroma, 250 ml melk (halfvol in mijn geval), 150 ml slagroom (niet geklopt), 3 blaadjes gelatine (=5 gram) en 50 gr suiker mengen en dat in de machine doen (zie plaatje).
Nu werd het helemaal niet stijf gisteren, dus ik vraag me af of ik het eerst even had moeten laten opstijven of zo. Wie heeft een idee wat ik anders moet doen om wel lekker softijs te krijgen?
Het gaat om deze ijsmachine: http://www.trebs.nl/producten/household_en_living/ijsproducten/99243_comfortice

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
8.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Als je in een goede gezondheid bent, kunnen rauwe eieren geen kwaad. Bij navraag bij de productschappen Vee, Vlees en Eieren blijkt dat de kans op een besmet ei nog kleiner is dan 1%. Dit komt doordat er in Nederland voor het produceren van eieren strenge richtlijnen zijn. Kijk voor meer info op de site www.ei-info.nl of www.ei-code.nl. Er bestaan ook gepasteuriseerde eieren. Maar helaas zijn die alleen in een grote verpakking (1 liter) bij de VEN of Makro kopen". http://www.deliciousmagazine.nl/2009/04/10/kun-je-rauwe-eieren-nu-wel-of-niet-gebruiken/

Het beste antwoord

waren je vries elementen wel bevroren ?
Zorg dat je vrieselement ten alle tijde gebruiksklaar is door hem
na dat hij schoongemaakt is in een plastic zak weer in de vriezer te leggen.
Na 18 tot 24 uur is hij weer helemaal bevroren
(check dit door op de onderkant van het element te drukken,
heb je speling dan is het element nog niet genoeg bevroren).
laat het dan wat langer in de vriezer tot het echt bevroren is
de gelatine wel geweekt in water en uit geknepen?
dan had het wel moeten lukken ,maar ik heb een recept probeer dit eens
als je er nog zin in hebt om het te maken deze is wel zonder gelatine
en ik heb wel een andere machine maar denk dat het wel het zelfde systeem is
de meeste machines hebben vries elementen
200 gram verse aardbeien,
90 gram kristalsuiker,
1 eierdooier,
1 eetlepel citroensap,
225 cc (2 1/4 dl) volle melk,
100 cc (1 dl), slagroom.
Was de aarbeien. Pureer ze samen met het citroensap, de suiker en de eierdooier.
Vermeng het aardbeienmengsel met de slagroom en de melk.
Zorg ervoor dat het geheel goed gemengd is.
Schakel de ijsmachine in op de stand voor compact- of voor sorbetijs
(het daarvoor bestemde knopje indrukken,
de machine gaat dan werken),
giet dan als de machine draait het mengsel in de kom.

voor softijs is het ongeveer 25-30 minute
De bereidingstijd voor compactijs is ongeveer 35-45 minuten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor de reactie, maar ik ben een beetje huiverig voor recepten met eieren er in. Dit in verband met salmonella.
Vandaag heb ik het recept wat ik eerder beschreef nog een keer geprobeerd, maar het resultaat was weer rampzalig: alleen een koude vloeistof.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je kan het ei ook weglaten als je dat niet graag gebruik
jammer dat de tweede poging ook is mislukt

Andere antwoorden (1)

Ik vind het wel erg veel melk maar dat tussen haakjes.
Normaliter verhit je in een pannetje 1½ kop magere melk (of halfvol) hetzelfde kopje ¼ vol met suiker en dan voeg je er 3 theel. melkpoeder aan toe. Als de suiker opgelost is, laat je het helemaal afkoelen want er mogen nooit warme ingrediënten in. Dan roer je de vanille erdoor en doet de massa in de machine tot de maximum aangave . Dit is meestal de helft van de container. Dan zet je hem aan en bevriest alles in 25-30 min.
Het beste is om altijd koude ingrediënten te gebruiken, dus direct uit de koelkast.

Als ik jouw ingrediënten bekijk dan zit er wel veel vocht in en vandaar denk ik moet de gelatine erin. Heb je de opgeloste gelatine wel eerst af laten koelen tot lauw? Indien je die er direct na het oplossen bij hebt gedaan ligt daarin het probleem. Koud werken! Altijd!

Probeer het nog eens met een eenvoudig recept;
Roer 2 grote eieren schuimig, roer er langzaam een kopje honing onder en roer tot de massa licht en doorzichtig is. Spatel er dan ½ l. Griekse yoghurt door en als het te dik lijkt doe je er nog wat melk bij. Vul dan alles in de machine en bevries in 25-30 min.
Je hebt nu een lekkere honing yoghurt ijscrème.

In elk geval ligt het er niet aan dat je eerst had moeten laten rusten/opstijven. Dit hoeft namelijk niet.

Toegevoegd na 16 minuten:
Heb je de 'Chill' knop wel erbij ingeschakeld? Dat moet wél! Wist je ook dat hij nog steeds koelt nadat de signaaltoon geklonken heeft nadat de klok is afgelopen? Hij schakelt dan wel uit maar koelt gewoon verder. Is het ijs dan nog niet stevig genoeg, kan je door op 'mix' te drukken nog 5 min. verder laten mixen en zo kan je steeds 5 min. erbij nemen. Door op 'klok' te drukken kan je zo steeds 15 min. tot aan 50 min. verhogen.
amc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor de reactie, maar ik ben een beetje huiverig voor recepten met eieren er in. Dit in verband met salmonella.
De machine die ik heb is heel simpel en heeft maar 1 stand, dus geen chill knop.
amc
10 jaar geleden
Oké, dan heb ik bij de handleiding van een ander model van jouw machine bekeken. Je kunt het volgende proberen; Eerst de suiker oplossen in warme melk en dat af laten koelen. Even door laten koelen in de koelkast ! De gelatine laten afkoelen (want dat moet je ook warm oplossen)maar niet te lang want dan geleert het in het pannetje, maar het mag niet warm meer zijn en ik zou een blaadje meer gelatine nemen. Maakt voor de smaak niet uit bij al die vloeistof! Misschien lukt het dan wel? Het is gewoon even uitproberen en experimenteren. Succes!