Pocheer de schoongemaakte kuit 7-10 minuten (afhankelijk van de dikte) in 1 liter water met 10 g zout in het oudste pannetje van het huis. Let op: ze mogen niet té gaar worden. Laat ze in een vergiet uitlekken, dep droog en snijd de kuit vervolgens in plakjes. Doe over in een anti-aanbakpan en braad lichtjes aan in de boter. Pocheer hommetjes op dezelfde manier in 7-10 minuten (afhankelijk van de dikte) gaar. Laat uitlekken, dep droog en. Prak ze vervolgens met een vork fijn en breng op smaak met mosterd, zout en peper uit de molen Gebakken kuit wordt veel meer gegeten dan gekookte.

http://www.culinair.net/index.php?action=item&table=recipes&m=y&id=8299
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, ga het vandaag nog proberen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (3)

Kuit en Gom. Een zeer exclusief gerecht. Duur en weinig te krijgen.

Zelf doe ik het zo:

een bakje met meel. Hierdoor meng ik bv viskruiden.
De kuit of gom losjes door de meel halen.
Hierna bak ik het kort in wat boter of olie.
Leg het gebakene op keuken papier om een beetje in te drogen.

Eet zeer smakelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meestal is dat kuit van schelvis groter dan van tongetjes en die kan je beter even pocheren
Spoel de kuit af onder de koude kraan
Zet een grote pan met koud water op het vuur en doe daar wat peperkorrels,
jeneverbessen, blaadjes foelie, blaadjes laurier en een forse scheut azijn.
Als het water aan de kook is laat je de kuit er in zakken en breng je
het water net niet aan de kook (wellen).
Na ongeveer 15 min.haal je de kuit uit het water en
laat dit afkoelen ,is het afgekoeld dan in plakken snijden
bestrooien met viskruiden en daarna door de bloem halen vervolgens
gewoon gebakken in wat roomboter.
heb je de kleine stukjes van de tong die hoeven niet gekookt te worden gewoon door
de bloem halen waar de kruiden door zitten en dan bakken in de roomboter
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik maak het meestal zo;

Ik doe de schelvisjuit in een kom en giet er wat kokend water over. Dan laat ik hem een krap minuutje staan. Ik giet het water er af en snijd de kuit in stukjes. Intussen laat ik een blikje tonijn goed uitlekken en maak de inhoud fijn en vermeng het samen met de stukjes kuit.
Ik snipper 1 sjalotje en fruit het zacht in een klont boter tot hij zacht en goedbruin is.
Dan doe ik de tonijn/schelviskuit erbij en roer alles goed door elkaar.
Ik laat het enkele minuten koken en vervolgens laat ik het iets afkoelen.
Dan klop ik enkele eieren met wat zout en peper , roer er de vis door en van dit mengsel bak ik een omelet.
Heerlijk op verse broodsneetjes besmeerd met kruidenboter.
amc