Hoe gebruik ik mijn anti-aanbak grillpan voor de eerste keer?zie ook toelichting a.u.b.

Heel heet laten worden, met olie invetten, met zout bestrooien, (of rookzout, voor de extra rooksmaak...), allemaal adviezen...
En hoe krijg ik een zo sterk mogelijke roostersmaak?

Eerder had ik een gietijzeren pan, maar die walmde heel erg, en kreeg ik die met geen mogelijkheid schoon. Is er een trucje om de pan weer schoon te krijgen, of geeft dat juist een extra rooksmaak...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
8.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vraag is een beetje verwarrend. Heb je een pan met een speciale anti-aanbak laag? Teflon, keramiek, enz.? Dan hoef je helemaal niets te doen, want de anti-aanbak laag moet je juist beschermen, niet heel heet laten worden of met zout behandelen.
Waarschijnlijk bedoel je iets anders, zou je dat beter kunnen specificeren? Materiaal, evt anti-aanbak laag...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, dank voor je meedenken!
Ik heb een grillpan met een anti-aanbaklaag. Op de verpakking staat: "van duurzaam geëmailleerd staalplaat eb voorzien van anti-aanbaklaag.
Geschikt voor gas, elektra, keramisch en halogeen." Ik dacht dat je een pan misschien heet moet laten worden om de roosterfunctie te optimaliseren...

Het beste antwoord

Oké, nu met je extra uitleg kan je een antwoord geven:

Je pan is al voorzien van een anati-aanbak laag, en deze moet je juist niet beschadigen. Dus nooit te heet laten worden, nooit "mishandelen" met zout en dergelijk, nooit met een stalenspons schoon maken... Voor de goede orde: het is bedoeld om te grillen, dus die mag veel goed heet worden, maar nooit té.
Schoonmaken doe je het beste met een zachte spons. Geëmailleerd materiaal kan tegen een stootje, maar hoe minder je aan de anti-aanbak laag zit met harde materialen, hoe langer de eigenschappen van de pan goed zullen blijven.

Het is iets anders voor pannen zoals een traditionele wok. Deze zijn gemaakt van een ijzer of aluminium, en deze moeten eerst gebrand worden, want zo krijgen ze een natuurlijke anti-aanbak laag, die bestaat uit sterk verbrand olie, die zich aan het metaal hecht. Een wok zoals je deze koopt bij een 'normale' winkel heeft al een atni-aanbak laag en hoeft dat niet.

Als je nieuwsgierig bent naar wat je NIET hoeft te doen met je nieuwe pan, zie de video:
https://www.youtube.com/watch?v=_SesaUVFZ-M

Extra geroosterde smaak geef je door de pan goed heet te gebruiken, en met een hoge vuur je gerecht te bereiden. Zie een paar basistips:
- Laat je vlees of vis eerst 1 uur buiten de koelkast staan voordat je deze gaat bakken.
- Nooit olie in de pan, wrijf liever je vlees of vis éérst met olie, zout en peper.
- Doe je eten in de pan pas als deze goed heet is (maar niet té)
- Niet te veel aan je vlees of vis aankomen tijdens bakken, alleen om te keren.
- Na het bakken, als je de mooie grillstreepjes op je vlees/vis hebt, laat de vlees of vis even een paar minuten rusten in een bord, een beetje losjes afgedekt met alufolie, maar nooit helemaal dicht, anders zal het vlees stomen, en dat is funest. De rusttijd is belangrijk zodat het vlees of vis tot rust komen en de sappen zich herverdelen in het product.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank! Ik heb alleen een beetje moeite met: pan moet goed heet zijn, maar niet té...proefondervindelijk, denk ik!