Welke ovenstand moet ik gebruiken voor het maken van soezen (eclair)?

In het recept staat +- 30 min op 210 graden. Maar is dit bij heteluchtoven met ovenstand + onder en boven warmte. Of alleen ovenstand? of alleen onder en bovenwarmte?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
22.7K

Het beste antwoord

Soezen worden altijd behoorlijk heet gebakken in een elektrische oven, dus een normale oven met boven- en onderwarmte. In sommige ovens kan je die ook apart instellen.
Een hete luchtoven heeft geen onder- en bovenwarmte maar warmte door de hele oven, die wordt daar namelijk middels een ventilator doorheen geblazen.
Een hete luchtoven is dan ook altijd al warmer, waardoor je de temperatuur altijd iets lager moet instellen.
Elektrische ovens moeten ook meestal (zeker bij soezen/éclairs) 10-15 min. worden voorverwarmd. een convectieoven (hete lucht) is sneller warm, dus hoeft niet zo lang (soms helemaal niet, bij soezen wél) voorverwarmd te worden.
De beste soesjes/éclairs bak je in een voorverwarmde oven van 220 graden C. in een normale oven. Zet het bakblik in het midden en schakel de oventemperatuur na 10 min. bakken op 200 graden C. Bak ze in totaal in 15-20 min. gaar . Zet de oven uit en laat ze nog 5 min. erin staan. Leg ze daarna op een rooster om af te laten koelen.

In een hete luchtoven bak je ze op 190-200 graden C. Ligt er net aan hoe heet je oven is. Niet elke oven heeft nl. dezelfde temperatuur. Daarom moet je je oven wel kennen.
http://www.youtube.com/watch?v=0PtsHOz3nj4
Hierboven heb ik een filmpje gevonden van de bekende banketbakker Cees Holtkamp, die het stap voor stap laat zien.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als er niets bij staat is het de gewone ovenstand. Voor hetelucht moet je de oven altijd 20-25 graden kouder zetten.

Onder en bovenwarmte is de gewone ovenstand dus dan is het 210. Zodra je hetelucht gebruikt: 20-25 graden koeler.