Hoe maak je deze (kerst)koekjes? (recepten)

Ik vond deze plaatjes op tumblr en ik wil deze koekjes graag (na)maken. Weet iemand hoe, of heeft iemand er een recept van?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MMMM Ze zien er lekker uit ! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja daarom wil ik ze ook maken

Antwoorden (2)

Ze zijn via Google terug te vinden als 'christmas cookie platter'.

Een basisrecept is:
Ingrediënten
Porties: 60
225g boter
300 gr suiker
2 eieren
1 theelepel vanille-extract
225ml zure room
625 gr witte bloem
2 theelepels bakpoeder
1/2 theelepel zout
1/2 theelepel gemalen nootmuskaat
Bereidingswijze
Voorbereiding: 30 minuten | Bereiding: 10 minuten
1. In een grote kom boter en suiker romig opkloppen. Ei, vanille en zure room erdoor kloppen. Bloem, bakpoeder, zout en nootmuskaat toevoegen en grof mengen. Er ontstaat een licht en plakkerig deeg; afdekken of inpakken en een nacht in de koelkast zetten.
2. De oven voorverwarmen op 180°C/gasstand 4. Op een licht bebloemd oppervlak het deeg tot een dikte van 0,25 cm uitrollen en met vormpjes in de gewenste vorm snijden. Verdeel de koekjes met een tussenruimte van 2-3 cm over niet-ingevette bakplaten.
3. 8-10 minuten in de voorverwarmde oven bakken tot de koekjes net lichtbruin kleuren. Van de bakplaat halen en op een rooster laten afkoelen. Glaceer de koekjes eventueel met uw favoriete glazuur.

Er is een leuk Youtube filmpje over hoe je de koekjes kunt versieren:
http://www.youtube.com/watch?v=Wepbj5ANx4w

Hier wordt stap voor stap uitgelegd hoe je kunt versieren met glazuur:
http://www.deleukstetaarten.nl/howto/4/Koekjes+versieren/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kerstkoekjes;
300 gr. bloem,
150 gr. boter,
150 gr. suiker,
1 zakje vanillesuiker,
3 eieren,
250 gr. poedersuiker,
kerstvormpjes of een rond glas om uit te steken.

Bekleed de bakplaat met bakpapier. Verwarm de oven voor op 180 graden C ( hete lucht 160 graden C.)

Pak een grote mengkom en klop de eieren, suiker, vanillesuiker, bloem en de in stukjes gesneden boter. Doe dit net zo lang tot je een bal kunt vormen. Stuif wat bloem op het werkblad of aanrecht en leg de bal hierop. Rol het deeg uit met een deegroller of een glazen fles. Een stok zoals van een bezemsteel gaat ook als je die op maat maakt.
Maak zo dik als ong. 4 mm.
Steek nu koekjes uit de deegplak en leg ze op het bakpapier.
Klop 1 ei los in een kommetje en strijk het over de koekjes met een bakkwastje.
Bak de koekjes af in de warme oven in 15-20 min.
Laat ze iets afkoelen en haal ze dan pas van het bakpapier.
Om ze te versieren klop je eiwit stijf. Doe er een deel poedersuiker bij en klop dit goed door. Voeg daarna deel voor deel de rest poedersuiker toe en blijf goed roeren totdat al de suiker is opgenomen. Voeg een paar druppels water toe en je hebt witte glazuur die je evtl. kunt spuiten voor de ornamenten op het onderste bord. Voor een kleurtje koop je levensmiddelenkleurstof en roer een paar druppels ervan door de witte glazuur. De gekleurde koekjes kan je ermee bestrijken en de ornamentjes spuit je met de spuitzak. Je kunt ze ook met chocolade glazuur bestrijken.
Hiervoor hak je 125 gr. pure chocolade in stukjes die je in een kom doet die je boven een laag heet (niet kokend)water in een pan hangt. Smelt zo de chocolade en roer er beetje bij beetje 100 gr. gezeefde poedersuiker door. Meng nu beetje bij beetje 60 gr. zacht geroerde margarine erdoorheen en roer er tenslotte nog 3-4 eetl. koud water geleidelijk doorheen. verwerk het glazuur zolang het nog lauw is, anders wordt het te hard.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor hoeveel koekjes is dit recept precies?