vocking worst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dit een plus 10..Die nam een collega altijd mee uit Utrecht..Heerlijk en nergens anders te krijgen inderdaad.
soort leverworst maar dan 100 keer lekkerder;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hema verkoopt het ook met een andere HEMA verpakking. Hier althans in Utrecht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dutcheese,de verkooppunten die vocking opgeeft in mijn woonplaats bestaan al jaren niet meer! Heb ze daarover gemaild. Je hoeft het je niet persoonlijk aan te trekken hoor,maar ik dacht morgen ook die lekkere worst te halen,maar helaas,het wordt pindakaas.

Andere antwoorden (6)

Patatje Oorloch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry geen afhaalgerecht hahahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX: Dit patatje klinkt als een Haags gerecht en is niet typisch Utrechts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anijsmelk
Bakleverworst
Bierpap
Broeder
Broodpap
Drie-in-de-pan
Flensjes
Griesmeelpap
Hangop
Havermoutkoekjes
Havermoutpap
Hernhuttertjes
Hete bliksem
Hylikmaker
Janhagel
Kaaspannenkoeken
Kervelsoep

en nog veel meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is dat allemaal alleen uit utrecht?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 vooral voor de bron. Kwam ineens een lekkernij uit mijn geboortestreek tegen die ik helemaal vergeten was. Errug leuk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk maar even op de site die ik eronder hebt gezet. Er staan er nog veel meer op. Ik schrok er zelf van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je, vond het een leuke site heel veel streekgerechten uit Nederland.
Klapstuk uit utrecht.

Ingrediënten voor 2 personen:

300 a 350 gram klapstuk(runder-borstlappen)**bladselderij**preitje, in stukken gesneden**wat worteltjes**zwarte peperkorrels, gekneusd**1 verkruimeld laurierblad**4 uien(ca. 400 gram)**40 gram boter**zout**1 theelepel(kruiden)azijn**2 theelepels tomatenpuree**300 a 400 gram aardappelen**3 a 4 eetlepels kruim van witbrood

Voorbereiding:

Zet het vlees op met niet veel meer dan 1 liter kokend water. Schuim het oppervlak enkele malen af. Voeg, naar eigen smaak en inzicht, bladselderij, preitje, worteltjes, peperkorrels en het laurierblad toe. Laat het vlees in 2 uur zachtjes gaar koken. Zeef de bouillon en leg het vlees tussen twee platte borden.
Plaats er een gewicht op en laat het vlees afkoelen. Laat de gezeefde bouillon indampen tot er niet veel meer dan 2 deciliter is overgebleven.
Snipper intussen de uien grof. Fruit ze in de boter zo lang tot ze wat kleur beginnen te krijgen. Roer er zout, azijn en het tomatenpuree door en voeg de ingedampte bouillon toe. laat er nog even de kook over komen en neem de pan daarna van de warmtebron.
Kook de aardappelen in 20 minuten net gaar. laat ze in een vergiet uitdampen, opdrogen en afkoelen.

Bereidingswijze
Beboter een ovenvaste schaal. Schep de helft van het uienmengsel erin. Snij het vlees in dunne plakken. Leg ze dakpansgewijs op het uienmengsel.
verdeel daarover de in niet al te dikke plakken gesneden aardappelen. Schep de rest van het uienmengsel erover. Strooi er 3 a 4 eetlepels broodkruim over en leg er hier en daar een flintertje boter op.(*)
Plaats de schaal op het rooster in het midden van de reeds tot 225 gradeb voorverwarmde oven. Neem de schaal uit de oven zodra zich een goudbruin en knappend korstje op het gerecht heef tgevormd.

Serveertips
Presentatie: geef er een salade met(veel)tomaten bij.

Tip: klapstuk uit Utrecht kan grotendeels geruime tijd tevoren worden bereid. In het recept is met een sterretje(*)aangegeven tot hoever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dommetjes of ok wel domtorentjes genoemd, spoorpunten, gemaakt van brood- en koekkruimels almede de hierboven al benoemde Vockingworst (heerlijk om te bakken)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
smoutappels.