Wat is het Recept: Tamme eendenborst geserveerd op Spaanse wijze?

Dit kan je bestellen bij Eterij Effe Anders in Purmerend, nu wil ik het zelf is maken. http://www.eterijeffeanders.nl/menu/

Toegevoegd na 19 minuten:
Deze vraag heb ik al eerder gesteld maar daar zat toch niet helemaal het juiste recept bij.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.8K

Antwoorden (2)

Eendenborst a l'espagnol volgens de klassieke keuken:
Eendenborst bakken op de velkant tot de gewenste cuisson dan even omdraaien zodat de andere kant ook een korstje heeft en uit de pan halen.
Het meeste vet uit de pan gieten fijngesnipperde sjalot in de pan doen en even laten kleuren. Gehalveerde verse vijgen in de pan doen even laten laten stoven, blussen met rode wijn, saus laten inkoken en op smaak brengen met peper, zout, muskaatnoot, cayennepeper (voorzichtig!) en als finishing touch een heel klein snuifje kaneel (net genoeg om het aroma van de kaneel te hebben zonder dat het doorsmaakt).
Serveren met rijst of aardappeltjes, njammie.....

Toegevoegd na 16 minuten:
Oeps, teentje look vergeten, toevoegen aan de vijgen, zeer fijn gesnipperd of door de lookpers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar is moeilijk antwoord op te geven als we niet weten waarnaar hij smaakt, (pittig, zoet, zurig?)welke bijgerechten erbij lagen (uitjes, saus, fruit zoals sinaasappel, vijgen, tomaten?)of het in de vorm van een spies was, gegrild, gebakken?
Een bekende Spaanse marinade voor eend bestaat meestal uit;
olijfolie, Provencaalse kruiden,paprikapoeder en knoflook.
De eend wordt hierin gemarineerd, in stukken gesneden en afwisselend met chorizoworst en rode ui aan een spies gestoken en daarna rosé gegrild.
Dit is slechts één van de bereidingwijzen van eend uit de Spaanse keuken. Aangezien er staat op speciale wijze zal de kok er zijn eigen fantasie op los gelaten hebben en die weten we niet.
amc