Hoe krijg je plakkerig (taai taai) deeg van je handen af?

Ik ben taai taai poppen aan het maken maar alles blijft aan mijn handen plakken. Nu heb ik maar wat gedaan en heel goed mijn handen gewassen maar hoe kan je voorkomen dat dit nog een keer gebeurd. Zo moet ik het deeg gaan uitrollen maar dan is ook de kans groot dat het weer een hele plakkerig gedoe wordt. Dus wat te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3K

Antwoorden (5)

Steek je handen voor het kneden even in de bloem, strooi wat bloem over het deeg voor je het gaat uitrollen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor mijn handen gebruik ik met bakken, gehakt kruiden, vlees marineren altijd van die wegwerp ( latex ) handschoenen. Erg handig, en niet duur bij de action. Kan je een hele doos kopen voor een paar euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U kunt Cresco aanschaffen, dit is een geur en smaakloze vettige substantie te koop bij oriental en taart winkels, ik gebruik bij deeg vaak wat neutrale olie waar ik mijn handen mee inwrijf.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier wordt het Crisco genoemd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het deeg plakkerig is, is het OF te warm, OF er zit te weinig meel bij. Je kunt een beetje bloem bij het deeg doen om te zorgen dat het minder plakkerig wordt. Zet je deeg voor het uitrollen in de koelkast om af te koelen en voor het uitrollen je werkblad bestrooien met bloem en zorgen dat je deegroller ingewreven is met bloem.

Er bestaan ook plastic deegrollers waar je koud water in kunt doen om plakken te voorkomen. Dit gaat trouwens ook prima met een plastic frisdrankfles waar je het etiket vanaf gehaald hebt.

Nog 'n tip: Volgende keer, voordat je gaat kneden, proberen te zorgen dat je koude handen hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik plakkerig deeg aan mijn handen heb, was ik mijn handen niet met gewone zeep, maar met afwasmiddel. Dat ontvet beter dan reguliere handzeep.
Wil je voorkomen dat het deeg gaat plakken, dan is meel, of poedersuiker aan je handen doen, een goede techniek.