Zou deeg voor brood bakken dat je gemaakt hebt in een thermomix even goed zijn dan deeg dat je in een keukenrobot maakt ?

Thermomix is een toestel waarmee je alles zo kunnen, dus ook brooddeeg maken. Ik vraag me af of dat het deeg / smaak van brood dat je klaarmaakt met de thermomix hetzelfde is al brood dat je in een keukenrobot ( kitchen aid ) klaarmaakt? De thermomix heeft geen deeghaken maar een mes. Een kitchen aid kost de helft minder dan een thermomix , maar met een thermomix zou je volgens dat ze zeggen meer kunnen doen. Ik vind het wel raar dat je dat toestel enkel via homeparties kunt kopen en niet gewoon in de winkel. Zijn er ook soms kookclubs, hobbyclubs in Belgie die werken met de thermomix ( Lessen )?

11 jaar geleden
in: Koken
2K

Het beste antwoord

De thermomix is een professioneel apparaat en wordt het meest in restaurants en dergelijke beroepsmatige keukens gebruikt. De meeste thuisbaksters zullen dan ook
zo'n duur apparaat (tussen €850 - €1000) niet aanschaffen (of je moet geld teveel hebben) en dat is niet alleen de aanschafprijs maar zeker ook het stroomverbruik. 1500 Watt is niet niks!

Het is dan ook niet te vergelijken met een 'gewone' huishoud keukenmachine/-robot. De thermomix is veel veelzijdiger, maakt meer toeren werkt sneller en is eigenlijk een apparaat met 12 machines in 1 verenigd.
het doet zoveel technieken dat in no time een maaltijd op tafel staat.

De thermomix is niet in de groothandel noch in de elektronicawinkel te vinden. Men moet eerst een demo volgen bij een distributeur vooraleer je hem kunt kopen.
De verkoop verloopt alleen via direct-sales.

Allicht is er verschil in het resultaat bij brood maken.
De gluten en de luchtigheid van het deeg door het gist ontstaat vooral door warmte. Hoe meer en intensiever gekneed wordt, hoe warmer het deeg wordt. De thermomix maakt veel toeren en kneedt dus veel en krachtig. Hij is dus niet te vergelijken met een apparaat dat zoveel minder biedt in mogelijkheden en zoveel minder krachtiger is.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij brood maken gaat het er niet alleen om dat de ingredienten gemixed worden, maar moet het deeg zelf ook goed gekneed worden. Tijdens het kneden worden er tussen de eiwitten in het bloem verbindingen gemaakt die het deeg taaier maken. Dit zorgt ervoor dat je brood structuur krijgt alter, en helpt bij het rijzen.

Ik zou daarom wel verschil verwachten tussen gebruik van deeghaken vss een mes om je mengsel te bereiden.