Welke verse knoflook is het lekkerst om te poffen ? uit de oven

Toegevoegd na 1 minuut:
welke soort

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
4.1K

Het beste antwoord

Purple glazer

Deze knoflook komt uit Georgië en wordt door liefhebbers gezien als de lekkerste knoflook om te bakken. Purple glazer is een sterke groei en vormt bollen met 4 – 8 grote tenen. De oogst is vrij vroeg, eind juni of begin juli. Je kunt de knoflookbollen ongeveer 5 maanden bewaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Solo knoflookjes, die zijn wat zachter van smaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Persoonlijk vind ik een gedroogde grote bol knoflook het lekkerst. Door te poffen wordt elke soort knoflook namelijk lekker zoetig.
Het topje eraf snijden zodat je net de teentjes ziet en dan in een ramequin leggen (ovenvast aardewerken schaaltje) in een klein laagje water. Afdekken met alufolie en dan de oven in.
Op deze manier krijg je een iets mindere karamelachtige smaak dan poffen met olie. Ook erg lekker is om de bol samen met sjalotjes in een laagje port te poffen ipv. water.
De aloude methode is om de bol(len) zo te poffen;
Kapje eraf zodat je de tenen een beetje kunt zien, een beetje olie erover sprenkelen en de bol in aluminiumfolie verpakken. Zet ze in een ovenschaal in een voorverwarmde oven van 180 graden C. en pof ze ca. 45 min. tot ze zacht zijn.
Laat ze afkoelen en druk de puree uit de tenen.

Heerlijk om er aïoli (soort knoflookmayonaise)van te maken
door de fijngewreven gepofte teentjes samen met een eidooier en wat mosterd te mixen en er, in het begin, druppel voor druppel goede olijfolie bij te doen, terwijl je blijft kloppen. Na een tijdje kan je er de olie in een dun straaltje bij gieten.
Is de aïoli te dik doe er dan een beetje citroensap bij en breng op smaak met gemalen zwarte peper en zeezout.
Heerlijk bij gebakken aardappels, frites en gegrild vlees/kip of vis.

Gepofte knoflook is ook heerlijk in een dressing.
Op laag vuur 4 el. olijfolie verwarmen met daarin tijmblaadjes en gepureerde tenen gepofte knoflook. Gedurende 1-2 min. even warmen en doorroeren.
2 el. sherry- of wijnazijn erbij doen en goed doorroeren.
Doe een lekkere slasoort (bijv. rucola, frisée, eikenblad of gemengd) in een kom, daarop beetgaar gekookte sperzieboontjes, kwarten champignons, die je even gebakken hebt in het achtergebleven spekvet van uitgebakken baconstukjes (die je er ook bij doet in de salade).
Over de champignons maal je bij het bakken wat peper en zout. Tot slot sprenkel je de knoflookdressing over de salade.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt lekker! Hoelang blijft een aioli goed?