Hoe maak je "Tortilla's" op basis van bruine rijstmeel?

Noch in Nederland, noch in België kan ik dit terugvinden in de supermarkten, uitgezonderd op 1 plaats wordt er zo iets verkocht maar het wordt geïmporteerd uit Amerika denk ik en daarom dat het zo duur is; namelijk € 7,95 voor amper 6 tortilla’s!

Weblink:

http://www.unlimitedhealth.nl/shop/tortillas-bruine-rijstmeel-p-1079.html

Tja, dan koop ik zelf de ingrediënten en maak ik ze zelf…

Echter, ik heb een paar vragen omtrent het zelf maken van die tortilla’s. Als ik naar de ingrediënten kijk van het bovenstaand (dure) product dan vind men de volgende zaken in terug (vertaald naar het Nederlands):

Bruine rijstmeel, water, tapioca meel, saffloerolie, rijstzemelen, plantaardige gom (xanthaan, cellulose), zeezout.

Vraag 1) Kan ik dat tapiocameel en rijstzemelen gewoon weglaten en evt vervangen door Fiber Husk?

Vraag 2) Ik wil graag een vetarm tortilla maken, daarom wil ik die saffloerolie weglaten, hopelijk kan dat geen kwaad?

Vraag 3) Ik ben allergisch aan gluten en daarom lijkt mij die Xanthaangom interessant, maar bestaan er betere/gezondere alternatieven?

Vraag 3) Stel als 1 tortilla uiteindelijk 50gr zal wegen, hoeveel gram bruine rijstmeel en hoeveel gram verdikkingsmiddel en hoeveel gram Fiber Husk zou ik dan gebruiken?

Vraag 4) Kan ik tortilla’s ook bereiden in de oven of moet dat degelijk in de pan gebakken worden? Indien in de oven ook mogelijk is; hoe begin eraan? Wat heb ik precies nodig, hoe lang en op hoeveel graden moet dat in de oven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Het beste antwoord

Er zijn meerdere recepten te vinden voor glutenvrije tortilla's. Ik heb een van de simpelste recepten bij de bronnen gezet.
Eventueel kun je de xanthaangom vervangen voor guargom/guaran. Dit schijnt minder bewerkt te zijn en geen of minder mogelijke bijwerkingen/allergische reacties op te leveren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor de duidelijkheid, xanthaangom kan allergische reacties opleveren of nare bijwerkingen hebben bij sommige mensen. Guargom niet (uitzonderingen daargelaten). Guargom schijnt zelfs goed te zijn voor je cholesterolgehalte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Winkels weet ik niet, online is het wel makkelijk te vinden. Oa hier http://www.kenkkruidenshop.nl/c-1119669/guarmeel/
Je zou ook eventueel fijngemalen chiazaad of lijnzaad kunnen proberen, dit vormt ook een gel als je het even in water laat staan. In een blender kun je het redelijk fijn krijgen. Die zijn beide bij biologische winkels en de Tuinen te krijgen. Lijnzaad kun je ook bij veel drogisterijen kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee. Daarom heb ik er een recept bij gezet, daar staan precies de verhoudingen in.

Andere antwoorden (1)

Tortilla's zijn gewoon droge 'armemensen-pannenkoeken' op basis van maismeel, water en een snufje zout. Probeer het eens met een beslagje van jouw rijstmeel in plaats van maismeel, met water en zout, totdat het ongeveer de consistentie heeft van een pannenkoekenbeslag (loopt als een lint van je mixer af). Bak ze in een koekenpan met anti-aanbaklaag en een klein beetje olie. Ik kan me niet voorstellen dat het daarmee fout gaat.
Je kan ze daarna in de oven roosteren en opwarmen met een vulling er in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee, ik ben niet zo van de exacte hoeveelheden, koken is bij mij meer 'gooi en smijtwerk' op gevoel.