Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik voorkomen dat bij het uitrollen van deeg alles aan de deegroller blijft plakken?

Ik heb al bloem geprobeert maar dit lukt niet goed genoeg.

Toegevoegd na 9 minuten:
Is het gebruik van vloeibare boter ook verkeerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
20.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als het deeg blijft nog blijft plakken nadat je het aanrecht met bloem bestuifd hebt, is dit ook een bruikbare tip:
Je kunt het deeg uit te rollen tussen twee grote vellen bakpapier. Op die manier voorkom je dat het deeg blijft plakken aan de deegroller.
Haal het bovenste vel bakpapier wel af en toe weg, zodat geen vouwen in het deeg ontstaan.

Succes!

Toegevoegd na 1 uur:
Op zich is het gebruik van vloeibare boter niet verkeerd (is in ieder geval gezonder dan harde boter), maar het heeft dan niet veel zin dat je het deeg in de koelkast legt, want hierdoor wordt het niet harder.

Toegevoegd na 1 uur:
Dit verklaart wel waarom je deeg plakt. Ik gebruik zelf heel vaak olie i.p.v. boter, bijv. bij een hartige taart. Dit gaat wel goed. Ik weet uiteraard niet precies wat jij aan het bakken bent, maar als het een appeltaart is, kan ik me goed voorstellen dat het deeg te slap is. Je kunt het deeg ook tegen de bakvorm drukken, maar ook na het afkoelen, zal dit problemen geven. De smaak zal wel goed zijn, maar je krijgt geen stevige punten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruth: je was me net voor:))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede tips, dank je wel. Ik ga het zeker gebruiken. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van heel veel goede bruikbare tips springt deze van jou er uit. Dank je wel.

Andere antwoorden (12)

Probeer het deeg zo koel mogelijk te bewerken. Zet het voor het bewerken een poos in de koelkast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het jezelf makkelijker maken door het deeg uit te rollen tussen twee grote vellen bakpapier. Op die manier voorkom je dat het deeg blijft plakken aan de deegroller.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dan blijft het plakken aan het bakpapier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Essierules
Bakpapier is er speciaal voor gemaakt dat deeg of beslag niet aan de vorm blijft kleven. Je kunt dit ook prima gebruiken om het deeg niet aan de deegrol te laten kleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
inderdaad koel deeg dan stolt de boter in het deeg
en mischien moet de je deeg iets droger maken door middel van bloem en zorg voor een schone en vooral droge deegroller
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorgen dat he deeg niet té "nat is en het uitrollen tussen twee vellen vershoudfolie, dan kan je zien wat je doet.
Lukt bij mij prima.
Als het niet goed ligt, is dat omdat ik het deeg niet stevig genoeg heb gemaakt.
Dan meng ik er trouwens nog een kopje meel bij en dan gaat het in tweede instantie wel goed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Een deeg moet je nooit met vloeibare boter maken. Dit deeg blijft dan slap, en als je meer bloem gaat toevoegen, verandert het hele recept, zodat er niets van terecht komt.
Mijn advies is gewoon een nieuw deeg zetten, en je aan de receptuur houden. Dus gewoon margarine of roomboter gebruiken uit een pakje.
Dan blijft het deeg ook niet aan de deegroller plakken, en klopt het deeg in de verhoudingen, wat resulteert in een heerlijk stuk gebak.
Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Als het deeg te vochtig is wat bloem erdoor kneden.
- Bloem op het aanrecht en over het deeg (dun) en de deegroller daarmee inpoederen.
- Wat goed helpt is op een aluminium aanrecht uitrollen.
- Wat meerdere malen gezegd is: na het kneden het deeg een uur in de koeling.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer bloem strooien of het deeg tussen vershoudfolie leggen en uitrollen dat werkt ook heel goed...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt de boel het beste eerst zeven. Zeef eerst het deeg en haal later ook de deegroller door de zeef...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De deegroller voordien in de vriezer leggen zodat hij goed koud is.
Of een fles nemen met water/ijsblokjes erin.
Werkt prima. !!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn schoonvader was banketbakker en ik heb van hem een marmeren plaat geërft, die hij altijd gebruikte omdat dit ideaal is voor het uitrollen van deeg. Daarvoor deed ik het zoals iedere bakster thuis, n.l. op het aanrecht. Hoe goed ik ook altijd het werkvlak en de deegroller inpoederde met bloem, het plakte toch wel ergens aan een hoek. Het ging pas goed toen ik een lang stuk vers-houdfolie op het aanrecht legde, het goed gekoelde deeg uit de koelkast erop legde en het overhangende stuk folie hier weer overheen legde zodat het deeg tussen de twee folielagen lag. Nu gebruik ik de marmeren plaat, is koud en glad en misschien werkt het daardoor zo goed.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik gebruik overigens alleen vloeibare boter bij cakebeslag (roerdeeg). Bij ander deeg gebruik ik altijd boter of margarine, wat ik in kleine blokjes gesneden erbij voeg.
(Lees meer...)
amc
14 jaar geleden
Als je deegt goed gemaakt is. Smeer de roller regelmatig in met bloem. en strooi wat bloem over de deeg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je het nat maken. Dan blijft het minder plakken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding