Bestaat er ook zoete satésaus/pindakaasaus voor over gebak en dessert?

Ik heb zelf geen recepten kunnen vinden voor zoete pindakaassaus dus vandaar mijn vraag bestaat het wel?

Zo niet dan zijn ideeën ook welkom over hoe ik het zelf zou kunnen maken, experimenteren. Bij voorbaat dank.

Toegevoegd na 4 minuten:
Pindakaassaus voor over brownies!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had ik al op gekeken maar daar staan alleen pindasauzen voor hartige gerechten, ik zoek dus een zoetere variant voor bij gebak,toetjes etc.

Het beste antwoord

Ik moest even door mijn kookboeken struinen, ik wist dat er ergens een recept moest staan voor peanut butter dessert sauce van Nigella Lawson. Komt ie.

Peanut butter and snickers fudge sauce

* 250 ml slagroom,
* 40-45 gram pindakaas,de gladde variant,
* 3 eetlepels bruine basterdsuiker,
* 1 grote Snickers reep in stukjes,
* 1 eetlepel golden syrup (AH) of als je dat niet kunt vinden
1 eetl vloeibare lichte honing.

Doe alle ingrediënten in een sauspan met dikke bodem en verwarm zachtjes al roerend op een laag vuur. Als alles gesmolten is het vuur iets hoger zetten en onder continu roeren, ook over de bodem, 2 minuten laten pruttelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het van Nigella Lawson is dan moet het wel lekker zijn (is mijn ervaring) ! En dan ga ik de golden syrup vervangen door ahornsiroop. Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat ahornsiroop inderdaad nog beter is, lekkerder ook dan honing. Deze saus is trouwens ook heel erg lekker over ijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Komt helemaal goed ;)

Andere antwoorden (5)

Pindakaas is sowieso al zoet.. Maar je kan het zoeter maken door het te verwarmen en dan wat bruine basterdsuiker er in te late. Smelten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt pindakaas is idd zoet maar bedoel dus veel zoeter :)
Bedankt.
gecondenseerde melk indikken au bain marie.daar pindakaas door mengen.heerlijk zoet en erg lekker bij/op muffins/brownies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb toevallig nog een blikje gecondenseerde melk liggen wat al is ingedikt. Ga het dus gelijk uitproberen. Bedankt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook benieuwd wat je er van vind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke een eerlijk antwoord. Ik en mijn huisgenoten vonden het erg lekker, niet bijzonder lekker maar lekker! en machtig.
En in combinatie met brownies smaakte het naar Snickers. Voor herhaling vatbaar dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:>)
de satesaus van wijko, te koop bij bijna alle supermarkten, is lekker zoet. Hoef je niks meer aan toe te voegen. alleen even opwarmen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tis idd niet helemaal wat ik bedoelde maar toch bedankt ;)
Ik maak wel eens een pindakaasglazuur op choco-pindacupcakes en dat bleek erg lekker te zijn. Zou dus ook zomaar op brownies kunnen als glazuur.
Klop voor de glazuur 60 gr. zachte boter, 125 gr. gladde pindakaas en 300 gr.poedersuiker licht en luchtig.
Klop er geleidelijk 2 eetl. melk door tot het glazuur smeerbaar is. Voeg zo nodig wat meer melk toe.
Lekker om tot slot nog wat gehakte pinda's over te strooien als de brownies geglazuurd zijn.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik heb ook weleens boter en chocolade samen au-bain-Marie laten smelten, afkoelen.
Intussen slagroom met vanillesuiker en 1 snufje zout stijfgeklopt. het afgekoelde choco/botermengsel en 3 eetl. gladde pindakaas toegevoegd en alles glad geklopt.
Zo'n 20-30 min. in de koelkast laten opstijven.
Daarna nog even opkloppen tot het smeerbaar is en dan een dikke laag ervan op de brownies. Garneren met chocopinda's.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beide recepten van jouw lijken me heerlijk. Ga ze zeker uitproberen de komende dagen. Choco-pindacupcakes heb ik wel eens gemaakt (met pindakaas erin) maar dus zonder pindakaasglazuur. Bedankt voor je antwoord.
amc
11 jaar geleden
In mijn pinda cupcakes zat ook pindakaas, vandaar dat ik die glazuur erbij verzon. Veel succes!
Turkse pindakaas is zoet,daarin is suiker toegevoegd.Het is te koop in de Turkse winkeltjes.
Maar niet lekker op je boterham (vind ik :-) ),dus mss heb je meer aan de antwoorden zoals hierboven beschreven wanneer je deze pindakaas niet zo vaak gaat gebruiken.
Succes met je gerecht !