Hoe maak ik pastasaus zonder pakje of zakje waarbij de tomatensmaak niet teveel overheerst??

Mijn kinderen en man houden niet van de pure tomatensmaak van pastasaus. zij willen liever een mildere smaak. Hoe kan ik dit doen zonder gebruik van pakjes en zakjes, en zonder er een echte bechamel/ roomsaus van te maken?

Toegevoegd na 33 minuten:
ik ben benieuwd naar recepten. zelf doe ik dan gepureerde tomaten met verschillende groenten(champignon, prei, ui en knoflook) en italiaanse kruiden bij het gehakt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
8.4K

Antwoorden (15)

Dat kun je het beste doen door een deel van het water te vervangen door melk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn man houd ook niet van de smaak van tomaat hij vind het te wrang dus doe ik er een paar klontjes suiker in en een half bekertje creme fraiche en ook lekker is om er bij te doen pesto dan krijg je een zachte smaak
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik doe er italiaanse kruiden en sambal bij. ook kleine stukjes ananas zijn er lekker bij. Met ham krijg je dan een beetje een pizza hawaii effect ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak een blikje tomatenblokjes samen met wat kruiden, bijv italiaanse keukenkruiden en knoflook, aangevuld met wat groenten, bijv paprika fijn met de staafmixer, snij wat groenten in blokjes en champignons in schijfjes, doe er desgewenst gehakt bij,
bak het gehakt met wat olie of boter rul en gaar, voeg de in blokjes gesneden groenten en champignons toe, bak even mee, doe de tot puree gemaakte tomaten en groenten bij de rest en laat inkoken tot de gewenste dikte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een deel vervangen door geroosterde paprika's
anneliez
11 jaar geleden
Als je verse rijpe tomaten gebruikt is de smaak al veel beter als de smaak van tomaten uit een pot,minder geconcentreerd.Je kan ook een lichtere saus maken,gehakt ,ui,selderij,in olijfolie opbakken,wat verse tomaten en stukjes wortel erbij bijvoorbeeld en dan een beetje water erbij en op smaak brengen.Als je de pasta op tafel brengt is parmezaanse kaas er lekker op en geeft meer smaak. je kan ook met alleen groenten een saus maken,zonder tomaten of wat trostomaatjes erdoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik houd zelf ook niet zo van de tomatensmaak. Zelf maak ik een saus van bloem, boter, bouillon, tomatenpuree en kruiden. (in het recept even bloem als boter toevoegen, de rest naar smaak)

Recept:
- boter laten smelten
- bloem toevoegen
- beetje bij beetje de bouillon toevoegen tot de gewenste dikte is bereikt
- twee a drie eetlepels tomatenpuree toevoegen
- afmaken met kruiden naar smaak (bieslook, knoflook, basilicum, paprikapoeder etc.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is ook rode paprika puree die je kan kopen in igg Turkse winkels.
Ik gebruik dit ook omdat ik tomatenpuree vaak wat zuur vindt.
De puree zit vaak in glazen potten ook wel pepper puree genoemd en je hebt de pittige en niet pittige variant.
Op mijn pot staat het merk Oncu AC-I Biber, ik heb overigens wel de hot variant.

Dit is dus prima te vervangen voor tomatenpuree.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik nog niet heb gehoord en wat echt help om de smaak gebalanceerde (milder) te maken is het toevoegen van azijn of wijn.

Veel mensen zijn terughoudend met azijn omdat ze bang worden dat de saus te zuur wordt. Echter als je de azijn vroeg aan het kook proces toevoegt verdampt het weer en is de saus niet zuur. Wel heeft het de scherpe tomaten smaak minder gemaakt!

Wijn verander de smaak van de pastasaus ook dus danig dat tomatensmaak overheeft. Omdat je meer vocht toevoegt moet je de saus wel weer iets langer laten indikken net als bij de azijn.

Zuivelproducten en suiker maken ook de smaak milder, maar deze zijn of waren niet wenselijke begrijp ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik maak altijd een hele simpele pastasaus van tomaten uit blik, een beetje creme fraiche, een paar theelepels rode pesto, zout, peper en verse groenten (courgette (=vitaminebommetje) prei, broccoli, wortel, witte kool etc.). Hierbij voeg ik tonijn of gehakt en ik ben klaar. Snel, lekker en supergezond!

Smaakt als uit een pakje ;o)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erg lekker is een pot Chicken Tonight tomaten room saus!
Ik ben zelf iemand die de sauzen altijd zelf maak, maar heb deze eens geprobeerd omdat ik hem kreeg om eens te proberen als test-panellid. Verrassend hoe lekker die smaakte. Ik deed er zelf nog stukjes chorizoworst, blokjes gebakken kipfilet en op het laatst stukjes gesneden geroosterde paprika bij en een volle lepel kappertjes. Hij was heerlijk door de strikjespasta en staat vaker op het menu. Mijn mannen hebben hem inmiddels als één van de favorieten bestempeld! Als je dus eens iets anders wilt dan gehakt.......

Toegevoegd na 20 minuten:
Lichte tomatensaus;

Ook erg lekker als je toch gehakt hebt.
Gehakt kruiden en rullen met gesnipperde ui. Doe hier 5 tasty tom tomaten, in stukken gesneden bij en zet het vuur wat lager. De tomaten bevatten veel vocht dus ontstaat er zo een soort saus als je het zo'n 5 min. op laat staan.
Als de pasta klaar is dan doe je hem hierbij. Nu kunnen er
knoflook, chilisaus, ketchup, beetje maggi en een zakje calvé salad mix ui ( kleine zakjes per 3 verpakt voor door de sla als dressing) en evtl. wat sambal als je daarvan houdt. Maal er nog wat peper door en klaar. Ook lekker om er op het laatst kruidige sla zoals rucola doorheen te mengen.
amc
11 jaar geleden
Ik zie tot nu toe vooral reacties waar wel tomaten in de saus wordt gestopt. Moet het persé een tomatensaus zijn? Want een tomatensaus die niet teveel naar tomaat smaakt wordt op zich lastig.

Ik heb wat links toegevoegd naar recepten voor pastasauzen waarbij geen gebruik wordt gemaakt van tomaat of tomatenpuree. Soms moet je even zoeken, zoals bij de tweede link (naar het viva-forum) moet je zoeken naar het recept van 'mips'

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Recept van een Italiaanse chefkok geleerd. Niet moeilijk en zeker niet duur. Weet niet de precieze hoeveel heden meer omdat ik ondertussen precies weet hoe ik hem moet maken.

Balsamico azijn
suiker.
tomaat.
basilicum.
Oregano.
Italiaanse kruiden.
gesnipperd knoflook en uitje
tomaten in blokjes.
klein beetje rode wijn.

Zelf afstemmen en je hebt de lekkerste pastasaus die er te krijgen is ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou je geeft zelf eigenlijk al het antwoord......je maakt een prima saus........dus vele groenten gebruiken....en iets van de verse tomaten erdoor..net als een groente tomatensoep..

dus rommelen maar tot dat je de juiste saus gevonden hebt.
dat is het leuke van koken naar ieders wens
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
constant
11 jaar geleden
koken is juist niet rommelen maar vooraf bedenken welke smaken bij elkaar passen, als je gaat experimenteren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou laat ik je dit zeggen, als reactie op jouw reactie.
Met rommelen bedoel ik net zo lang zelf toevoegen en zoeken totdat jij de smaak hebt die je wilt, durven dus !
Heb jarenlang gekookt voor beroep, en eigen recepten waren het lekkerst.
Dus deze reactie, is misplaatst
Maak een saus op basis van mascarpone of creme fraiche met bv champignons. in De noord italiaanse keuken gebruikt men over het algemeen witte pasta saus (en geen tomaten-) in oneindig veel variaties. Verdun mascarpone met bouillon op een laag vuur, voeg warme champ. toe, op smaak brengen naar je wens.