Weet iemand een lekker recept? gemaakt van pepernoten.

Wij hebben erg veel pepernoten over, iemand een idee?
want weggooien vindt ik eigenlijk ook zonde..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.3K

Het beste antwoord

Pepernoten bavarois

- 6 eidooiers - 150 gram suiker - 400 ml melk - 400 ml slagroom lobbig geklopt - 8 blaadjes gelatine (kleurloos) - 200 gram pepernoten + ongeveer 10 voor garnering - 60 ml amandellikeur - cacao - springvorm 21 cm

Week de gelatine in ruim water - Week de pepernoten met de amandellikeur - Mix de dooiers met ongeveer de helft van de suiker in een ruime kom - Verhit in een pan de melk en de resterende suiker - Voeg het eimengsel bij de melk blijf roeren tot er binding ontstaat - Voer er de uitgeknepen gelatine aan toe - Als de gelatine geheel is opgelost giet dan alles terug in de kom - Zet deze in koud water - Voeg hieraan toe de pepernoten en blijf mengen - Als laatste de slagroom toevoegen en door elkaar roeren - Stort dit alles in een springvorm en laat minimaal 2 a 3 uur opstijven in de koelkast - Vlak voor serveren de cacao er over strooien en er pepernoten opleggen. - Verwijder voor serveren de rand van de springvorm
=============================================
Pepernotentaart

kilo pepernoten
250 gr. boter
schuimpjes
slagroom

Verwarm de boter in een pannetje. Maal 1/4 deel van de pepernoten en doe deze bij de boterin. Roer tot een mengseltje en laat even afkoelen. Beboter de cakevorm, doe een laag van 3 cm. van het mengsel in de vorm. Doe er dan een paar schuimpjes en pepernoten in en doe hier weer een laag boter met gemalen pepernoten op, om en om doorgaan eindigen met pepernoten mengsel, even aandrukken. 20 min. op 180 graden bakken Af laten koelen, voor het serveren taart bestrijken met de geklopte slagroom, hierin kun je nog wat schuimpjes drukken.
=============================================
Lees de rest op:
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben benieuwd hoe het smaakt!!! +1

Andere antwoorden (13)

Heb je katten?

Draai ze door de Felix, ben je er ook vanaf...

Toegevoegd na 45 seconden:
probeer anders pepernotenvla... Recept: Pepernoten en vla...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geintje zeker, niet goed voor katten hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)... Dat mag toch wel één keertje een klein onschuldig grapje dat mag toch wel... En de rest was toch wel serieus hoor, die perpernotenvla...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
okay dan, voor één keertje
doe de pepernoten in een pan, giet er melk bij en tot lauw verwarmen.
Flink roeren totdat het een papje wordt.
Enige klontjes is geen probleem.
Giet dit in een taartvorm en doe er stukken chocoladeletters overheen.
20 minuten in de oven op 180 graden en je hebt een chocolade/ pepernotentaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruiken voor de taartbodem! Wordt ook met Bastognekoeken gedaan, vooral bij de kwarktaarten van dr Oetker, erg lekker..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ze goed rauw eten, hoor. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 hihihi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Inderdaad, kwarktaart, maar ook monchou-taart met een bodem van pepernoten is heerlijk.
14 jaar geleden
Je zou er pepernoten gebak van kunnen maken of in de frituur net als een broodje bakpao.

Maar ff tussen ons hè? Is het niet juist de bedoeling van pepernoten om ze weg te gooien? Kan zijn dat ik het verkeerd heb begrepen wat Zwarte Piet met die dingen doet....misschien heb je de betekenis van strooigoed anders geïnterpreteerd, zou ook kunnen toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt er een heerlijke monchoutaart van maken.
In plaats van biskwie op de bodem, doe je dan fijn gemaakte pepernoten op de bodem.

Monchoutaart

250 gr (room) boter
250 gr pepernoten
120 gr basterd suiker
1 pakje monchou
1/4 beker slagroom
blikje kersen vlaaivulling

- Maak de pepernoten fijn met behulp van een deegroller en meng deze met de hand goed door de boter.
- Doe dit mengsel in een springvorm en zet het vast in de koelkast.
- Vermeng de monchou met de basterdsuiker
- Klop de slagroomstijf en roer voorzichtig het monchou/suikermengsel er door.
- Smeer dit mengsel uit op de pepernotenbodem.
- Als laatste smeer je de kersen vlaaivulling er voorzichtig op.

Laat het een paar uur goed koud worden en snijd de taart in punten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 pak cakemeel

200 gram boter

1 eetlepel boter voor invetten van het cakeblik

4 eieren

200 gram pepernoten

Zo maak je 'm!
Vet het bakblik in met een beetje boter
Maak het cakebeslag zoals op de achterkant van het pak staat beschreven
Meng de pepernoten door het beslag ze worden vanzelf zacht.
Bak de cake volgens de aanwijzingen op het pak .

lekker mmmm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinaasappel-pepernotenijs.

Ingrediënten :

1/2 liter vanille-ijs,

1 sinaasappel,

1/4 liter slagroom,

75 gram pepernoten,

Zo maak je heel snel dit heerlijke ijs voor 4 personen.

Haal het ijs uit de diepvries en laat het in ongeveer 10 minuten iets zachter worden.
Maar het mag beslist niet smelten!
Boen de sinaasappel onder stromend water schoon.
Rasp de oranje schil heel dun af.
Klop de slagroom stijf.
Breek de pepersnoten door de midden.
Spatel de slagroom, sinaasappelrasp en pepernoten met grote slagen door het ijs.
Roer niet te lang!
Doe het mengsel terug in de ijsdoos en laat het ijs in 3-4 uur helemaal bevriezen.
Schep het ijs tussentijds tweemaal met een vork om.
Schep mooie bollen van het ijs in een ijscoupe of op een bordje.
Dit ijs wordt nog lekkerder met chocoladesaus.

Smakelijk eten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door de yoghurt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is erg lekker om in stukjes door de cruesli te doen!

Of over een ijsbolletje, met wat warme caramel en stukjes pecan noten/walnoten en dan kruimels van de pepernoten.

Of door de appeltaart heen gekruimeld.

Snoephuisje mee maken, de pepernoten op de plakken ontbijtkoek plakken.

Pepernoten in de blender met wat slagroom, een klein beetje suiker erbij.
Op gevoel de ingredienten erbij. Met de staafmixer opkloppen & voila dan heb je lekker pepernoten room!

Deze bavarois heb ik gevonden op smulweb:
Lijkt me ook wel erg lekker!

Pepernoten bavarois
Ingrediënten voor 8 personen
- 6 eidooiers
- 150 gram suiker
- 400 ml melk
- 400 ml slagroom lobbig geklopt
- 8 blaadjes gelatine (kleurloos)
- 200 gram pepernoten + ongeveer 10 voor garnering
- 60 ml amandellikeur
- cacao
- springvorm 21 cm

-

Bereidingswijze
- Week de gelatine in ruim water
- Week de pepernoten met de amandellikeur
- Mix de dooiers met ongeveer de helft van de suiker in een ruime kom
- Verhit in een pan de melk en de resterende suiker
- Voeg het eimengsel bij de melk blijf roeren tot er binding ontstaat
- Voer er de uitgeknepen gelatine aan toe
- Als de gelatine geheel is opgelost giet dan alles terug in de kom
- Zet deze in koud water
- Voeg hieraan toe de pepernoten en blijf mengen
- Als laatste de slagroom toevoegen en door elkaar roeren
- Stort dit alles in een springvorm en laat minimaal 2 a 3 uur opstijven in de koelkast
- Vlak voor serveren de cacao er over strooien en er pepernoten opleggen.
- Verwijder voor serveren de rand van de springvorm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op je boterham! Met wat boter of zonder; erg lekker. Als je echt belachelijk veel pepernoten over hebt kun je ze misschien ook deels weggeven, anders worden ze maar zacht en stoffig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even naar boven gehaald maar dit recept maak ik altijd ;)

Woensdag hadden we weer een bakavond in purmerend en we hebben 2 soorten pepernoten gebakken (1 recept staat al ergens)hier is het andere recept (die ik zelf de lekkerste vind)
100 gr boekweitmeel
100 gr rijstmeel
100 gr boter
125 gr bruine basterd
1 ei
1 thl. bakpoeder
1 eetlepel speculaaskruiden
1 zakje vanillesuiker

kneed de ingredienten door elkaar(kan ook met de mixer met deeghaken )tot een bal en zet die een uurtje in de koelkast
maak er kleine balletjes van en leg ze op een bakplaat met bakpapier er onder .
bak ze in ongeveer 15 min op 175 graden gaar