Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan nog gebruiken in de plaats van sojasaus voor te marineren ?

ik eet graag chinees, oosters maar een nadeel er zit bij meeste recepten sojasaus in en dat kan dus niet verdragen.
Wie weet nog om eten dan te kunnen kruiden zonder die soja saus ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
30.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt het aan een voedselallergie?
Tegen soja, of tegen tarwe in sojasaus?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja het ligt aan voedselallergie. zo zou het kunnen noemen. Ik kan niet tegen pure vorm van sojasaus, krijg ik uitslag van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het aan de soja ligt, dan zou ik kiezen als vervanger voor oestersaus of vissaus. Niet exact hetzelfde, helaas, maar wel vergelijkbaar. Voor een betere smaak kan je combineren met een geurige olie zoals sesamolie, en dan extra kruiden. Check even het fantastisch recept van Amadea. Als het aan de tarwe in de sojasaus ligt (lijkt mij onwaarschijnlijk, want dan zou je last hebben van coeliakie, dat is glutenintolerantie, en dan zou je het ook van brood of pasta krijgen) dan kan je in vrijwel alle winkels sojasaus vinden zonder tarwe, of anders tamarindesaus, die ook glutenvrij is (maar die bevat wel soja)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Andere sauzen die vaak in de oosterse keuken worden gebruik en als alternatief kunnen dienen zijn:
- Oestersaus
- Bonen sausen (b.v. Hoisinsaus, Zoete bonensaus) echter deze vaak van sojabonen gemaakt maar niet altijd gefermenteerd zoals bij soja saus. Misschien kun er daardoor wel tegen?
- XO mushroom sauce
- Currypasta's

Vooral Hoisinsaus is goed in marinades! Oestersaus heeft ook variaties zonder soja als dit is waar niet tegen kan. In China wordt dit echt heel veel gebruikt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het leren van het maken van goed kruide/curry pasta's is ook echt heel belangrijk.
In de link van southeastasianflavors.com vind je bijvoorbeeld hoe ze in Malaysia satay maken met zo'n pasta. Dit bevat geen soja! Deze is anders dan de Indonesische, maar heel erg lekker. Zo maak ik het altijd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoisinsaus bevat altijd sojasaus. No go dus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ps oestersaus meestal ook

Andere antwoorden (4)

Tandoori kruiden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan alles marineren in olijfolie met kruiden, of gebruik enkel de Oosterse kruiden, met citroensap, in India marineren ze ook in yoghurt. Je hebt ook nog oestersaus, die lijkt er een beetje op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak een marinade van 3 stengels citroengras (Sereh, te koop bij de toko) in de lengte gehalveerd, 5 cm verse gember fijngesneden, paar takjes koriander blaadjes geplukt, 5 tenen knoflook geperst, 6 limoenblaadjes (toko), 1 citroen (liefst biologisch), flinke snuf gemalen komijn, zout, versgemalen peper, en 2 eetlepels sesamolie.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Kan je niet tegen de sojasaus vanwege de tarwe? Heb je gluten intollerantie? Ik weet niet of er een toko bij je in de buurt is, maar dan kan je van Thai Delight een sojasaus kopen die op basis van maismeel gemaakt is.

Wat ook lekker is ; de zoete chilisaus. Vaak ook in de super te koop bij de Aziatische produkten. Kan je ook heerlijk mee marineren en kruiden.of door de wok roeren
bij vlees/gevogelte en groenten.

Ik dacht ook eerst aan oester/vissaus, vooral de Chinese gerechten vragen daarom, maar hierin zit ook tarwe.

Je kunt overigens ook heerlijk kruiden met geraspte verse gember, rijstwijn (ook droge sherry kan) sesampasta of trassi (garnalenpasta= echter meer Indonesisch) niet te vergeten vijfkruidenpoeder (is zó aromatisch!)en smabal badjak is een heerlijke niet zo hete smaakmaker.
(Lees meer...)
amc
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding